Autor:
Nepřihlášený uživatel
Příspěvek:
0/2000
Příspěvků: 26, poslední: 5.8.2023 23:09:1970796.Nejede nebo nestartuje
Zdar borci,
kývačka ma začala hnevať po 10 rokoch bezproblémového jazdenia. Nejazdím veľa, v posledných rokoch skoro vôbec, ale kyvka vždy chytila na prvý pokus a naozaj som min. 10 rokov neriešil karburátor a vlastne ani inú závadu. Teraz odrazu nedokáže udržať voľnobežné otáčky. Keď zatvorím vzduch pri studenom štarte, chytí v pohode, otáčky pomaličky klesajú až musím brnknúť na plyn, inak by zdochla. Otáčky vyskočia, zas pomaličky začnú klesať a tak stále dokola. Keď sa rozbehnem a vzduch otvorím, motor okamžite ožije, na plyn reaguje. Vozil som sa iba popri garážach, takže max jednotka-dvojka a potom neutrál. Akonáhle ale bez rýchlosti pustím plyn, otáčky idú okamžite dolu, dokonca by som povedal, že prestane zapaľovať a zdochne, len sa dotočí motor z otáčok, ktoré tam boli. Keď plyn pridám počas toho, chytí sa a točí sa ďalej.

Karburátor mám 2926SBD16b, HT96, VT50. Takto to jazdilo 10+ rokov, takže tu chybu nehľadám. Keďže bol karbec vcelku zanesený od stojatej zmesi benzínu, dostal 4x ultrazvuk po 30 minút. Vyšiel čistý, všetky cesty priechodné. Nezmenilo sa ale nič, na voľnobeh stále nefrčí.
Voľnobežná skrutka zdá sa tiež nemá žiadny vplyv. Či dám 3/4 alebo 5/4 otáčky, správa sa to v podstate rovnako. Jediné čo pomáha je pridržiavať plyn, resp. dotiahnuť doraz šupátka, ale to sa už dostáva do stavu, že otáčky nekontrolovane stúpajú. Keď stojím a zatvorím vzduch, otáčky klesajú pomalšie, ale chcípne aj tak.
Tesnenia na prírube sú samozrejme nové, aj podložku pod prírubu som skúsil vymeniť, prírubu som vyrovnával šmirglom na skle. Plavák zdá sa tesní. Vymenil som HT a ihlu, ale to by na voľnobeh veľký vplyv mať nemalo ak sa nemýlim.
Pri kľudnom rozbehu sa mi zdá v nízkych otáčkach že trochu cuká, ale keď som zatiahol lepšie za plyn, tak išla na dvoječke pekne do otáčok.

Cez víkend sa na to skúsim opäť pozrieť, tak zbieram cenné rady čo ešte skontrolovať predtým, ako začnem hľadať niekoho, kto mi to skontroluje, lebo ja už strácam nápady.
Dík za dobré
Dík, je to ponaučení pro všechny. [El Fag] (5.8.2023 23:09:19)
Paráda takže kývačka uz kývačkuje a otec mal (zase) pravdu :)))

Hlavne že zase jazdí a vďaka že si sem napísal ako sa problém vyriešil, pomôže to ostatným.
[Boco] (5.8.2023 21:40:24)
@El Fag: chápem že ľudia sú takí, ale ja som viac krát písal, že pri motorke budem zas až cez víkend, takže doteraz som nemal akú informáciu podať.

Každopádne pred 15 minútami som konečne prišiel do garáže, okamžite vymenil voľnobežnú trysku a ... samozrejme motorka buble ako za mlada a to som ešte ani nešteloval karburátor.

Takže áno, hanbím sa za to, je to školácka chyba, ale bola to upchatá voľnobežná tryska.
Človek asi stratí pozornosť keď 10 rokov nemusí nič opravovať, potom aj takáto základná chyba potrápi. Ale aspoň mám teraz doma zbierku náhradných súčiastok a tesnení 🙂

Ďakujem chlapi všetkým za pomoc a rady.
[MacJawa] (5.8.2023 10:38:24)
Vzhledem k tomu, že další dotazy nejsou, tak asi byl doopravdy problém ve špatném pochopení funkce volnoběžné trysky a kývačka už asi kývačkuje i na volnoběh.Vadí mi to,že tazatelé nakonec neřeknou, čím to doopravdy bylo. [El Fag] (5.8.2023 9:50:50)
Stejný problém nastává od přidávání biosložek do benzínu. Vyjeď nádrž se starým (stávajícím) benzínem a uvidíš, že s novým benzínem ti volnoběh začne držet. [Citrón] (3.8.2023 17:17:21)
Ta dírka v ose je kalibrovaná a určuje průtok, hlavně napiš, jestli to bylo skutečně ono,zpětná vazba je v téhle poradně to nejcennější ponaučení. [El Fag] (2.8.2023 19:56:30)
@Sliz: žišmarja ... ak to bude tým, tak sa od hanby pod zem prepadnem 😂 [MacJawa] (2.8.2023 15:39:36)
Takže máš ucpanou volnoběžnou trysku 🤣 [Sliz] (2.8.2023 15:34:00)
@El fag: neviem či vyteká spod voľnobežnej trysky, ale určite vyteká spod šróbu bohatosti zmesi.
Ale teraz si ma zneistil tou dierou v ose voľnobežnej trysky. Určite je voľná tá diera kolmo na os, ale o tej diere spredu v osi som sa ešte dohadoval s fotrom, či to má byť priechodzie alebo je to len nejaká centrovacia dierka. Ale ak to má byť priechodzie až k tej kolmej diere, že tie dve diery spojené vytvárajú akoby T-čko, tak je dosť možné že to tak nie je. Ja som totiž hlasoval za to, že je to iba centrovacia dierka. To zas bude mať otec radosť, že mal pravdu :)

@Jad: dík za tip, tesnenie pod hlavu mám pripravené, takže skontrolujem aj toto ak sa nič iné nepotvrdí.
[MacJawa] (2.8.2023 11:44:46)
[MacJawa] - když jsi ji kupoval, tak poznala jen benzín z ropy bez biosložky.Biosložka je ten problém s kterým se karburátor špatně vyrovnává.U karburátoru na inzerát nemáš jistotu že je funkční.U vlnoběžné trysky máš průchodný i ten otvor co je v ose?Proštouchnutí měděným drátkem to jistí.Benzín ti pod volnoběžnou trysku z plovákovky teče(když ji vyšroubuješ a přeplavíš tak z otvoru po volnoběžné trysce musí vytékat). [El Fag] (2.8.2023 11:32:31)
Hned v první odpovědi byla zmíněna možnost podfukování pod hlavou válce, to je dobré zkontrolovat. Zrovna toto mi s volnoběhem u Jawy taky pěkně zacvičilo. [Jad] (2.8.2023 9:47:40)
@Boco: Bohužiaľ iný karburátor nemám. Mozem skúsiť pozrieť inzeráty, žeby som zohnal nejaký náhradný. Ale je to vôbec normálne, aby karburátor odrazu prestal fungovať? Bez toho, aby doňho niekto zasahoval? Prakticky osadený na motorke, ktorá iba nejazdila?
Keď som motorku pred 12 rokmi kúpil, tak trčala v akejsi garáži bez pohnutia, zapadnutá prachom, asi 7-8 rokov. A napriek tomu začala jazdiť a jazdila 10 rokov bez problémov. Ja som teda zasa skeptický, žeby sa karbec pokazil.
Môžem ešte skúsiť vymeniť voľnobežnú trysku, len musím tiež kúpiť. Keďže všetko dobre fungovalo celé roky, nemám doma zásobu náhradných dielov :)
[MacJawa] (2.8.2023 9:26:04)
Ja by som skúsil iný karburátor ak by bol poruke, prakticky hocijaký typu SBD, ak je problém v ňom minimálne budeš vedieť na čo sa zamerať. Tiež som dosť skeptický čo sa gufera týka.. [Boco] (2.8.2023 9:15:22)
Ano, na volnoběh jsou nejkritičtější ty 2 malé dírky pod přední hranou šoupátka, pokud ti z nich stříkalo tak OK,dál bych se soustředil na volnoběžnou trysku, průchdnost(proštouchnout mědeným drátkem),Musí být pořádně zašroubovaná aby nepodtékala, a průchodnost volnoběžného vzdušníku(když vyšroubuješ šroubek bohatosti musí jít proštouchnout z hrdla zezadu až k volnoběžné trysce).Pokud nic z toho nepomůže tak asi to gufero nebo labyrint, pokud ti nesaje pod přírubou karburátoru.Mnoho štěstí. [El Fag] (1.8.2023 18:26:41)
Ono prakticky každá diskusia na túto tému, rovnako ako toto vlákno, hovorí len o 2 problémoch, ktoré to môžu spôsobovať. Nepriechodný karburátor alebo falošný luft. Ja už fakt neviem ako viac by som ten karburátor vyčistil, pričom na to som sa od začiatku zameral. Však som kvôli tomu kúpil ultrazvuk, aby som to tam mohol prebzučať koľkokrát bude treba.
Takže asi nezostáva nič iné, len sa zamerať na ten falošný vzduch niekde. Gufero pod dynamom je častý tip, tak to skúsim, lebo neviem čo iné by som ešte skúšal okrem toho. Zajtra idem kúpiť 2 brité NBR gufero, cez víkend skúsim vymeniť. Ak to nepomôže, tak asi začnem panikáriť :D
[MacJawa] (1.8.2023 16:35:23)
Nepovedal som asi jednu dôležitú vec, že pred čistením karburátora som nevedel motorku ani naštartovať. Zrejme usadená biozložka z benzínu alebo čo musela ten karbec upchať. Po 2x ultrazvuku som nakopol na prvý raz, takže zásadný rozdiel.
Ale zostal problém s voľnobehom. Skúšal som ešte 2x ultrazvuk + pár hodín som to nechal v tom čistiacom roztoku, ale nemalo to už žiadny ďalší vplyv.
A ešte jedna info, ten voľnobeh začal byť problematický ešte skôr, ako motorka prestala štartovať. Naozaj na nej posledné roky nejazdím, takže keď ju foter viezol do garáže po tom, čo stála celú zimu v pivnici na chate, tak vraj musel na križovatke držat otáčky cez rýchlopal, inak chcípala. Potom stála pár mesiacov v garáži a prestala štartovať.
Štartovanie sa vyriešilo po vyčistení karburátora a sme späť pri probléme s voľnobehom, ktorý tam bol aj predtým.
[MacJawa] (1.8.2023 16:22:19)
@El fag: Sorry, veľká komora = difúzor. Pravdupovediac som sa úplne nezameriaval na to, či to tečie/strieka cez všetky otvory naraz, pretože najkritickejšie sa mi zdali tie 2 malé dierky pod prednou hranou šupátka. Tam to robilo krásnu fontánu z oboch dierok, takže som bol spokojný. Ostatné prechody som tiež skúšal, fúkaním aj vodou a všetko sa mi videlo pekne priechodzie. Len som to nesledoval súčasne.
Pred čistením bol na karburátore aj zvonku usadený tvrdý bordel, zrejme po benzíne, ktorý nešiel očistiť ani čističom bŕzd, ani WDečkom. Maximálne to išlo zoškriabať šrobovákom. Po 2 čisteniach to všetko zišlo dolu, tak preto sa mi chce veriť, že ten karburátor je vyčistený.
[MacJawa] (1.8.2023 16:15:27)
Když budeš tlačit vodu do otvoru po volnoběžné trysce, měla by vytékat (stříkat) z otvoru pro jehlu pod šoupátkem, z dírek(někdy 2 někdy 1) pod přední hranou šoupátka, z dírky v plovákové komoře a ze vzdušníků v hrdle.Velká komora -to je difusor nebo plováková komora? Osobně jsem dost skeptický k přisávání přes gufero, ale je pravda že při volnoběhu falešný vzduch přes špatné těsnění nebo gufero může mít výrazný vliv. [El Fag] (1.8.2023 10:53:14)
Gufero lze s citem vypáčit, ale snazší je vytáhnout pomocí vrutu. Vrut se naťukne do gufera, udělá se pár otoček (opatrně, ne hluboko, ať se špičkou nepoškodí ložisko) a vytáhne se kleštěmi ven. Dá se tomu pomoct třeba kouskem pásovinky nebo trubičky s dírkou uprostřed, za kterou se tahá. Je to pohodlnější, než kleště. [longr] (31.7.2023 18:46:15)
Gufero vymenis bez problémov sám, dole dynamo (vape), vybrať kolík z čapu kľuky, vypacit opatrne gufero a dať nové [Boco] (31.7.2023 16:29:11)
@Ota: mám VAPE, čo zrejme na pokuse nič nemení, takže to určite skúsim.
Už som sa pýtal, ale skúsim znova. Zatiaľ som neskúmal ako sa mení to gufero, tak len rýchla otázka. Je potrebné zhodiť a otvoriť motor alebo to viem aj svojpomocne nejak vymeniť? Ide mi o to, či mám zhánať niekoho, kto mi to vymení a pri tej príležitosti možno aj urobí GO motora alebo či to dokážem aj v garáži vlastnými silami.
Mám totiž o mesiac STK a motorka sa rozhodla štrajkovať, čo mi veľmi nepomáha.
[MacJawa] (31.7.2023 15:55:45)
@Čezet-rider: prírubu karburátora som rovnal na brúsnom papieri na skle, dal som nové papierové tesnenia, toto by malo byť v poriadku. Gufero som nekontroloval. Je možné to gufero vymeniť s motorom na motorke alebo si to vyžaduje zhodiť a rozobrať motor?

@El Fag: terminológia sedí. Doraz šúpatka funguje, motorka na to reaguje, keď doraz doťahujem, otáčky sa zvyšujú. Problém je, že musím zvyšovať dovtedy, až prekročím určitú hranicu, kedy začnú otáčky nekontrolovane samovoľne stúpať. Šróbik bohatosti som skúšal od 1/2 do 5/4 otáčky, ale nie som schopný ju na voľnobehu udržať nech to nastavím akokoľvek.

Všetky trysky aj šróbiky boli v ultrazvuku s Eternal odmasťovačom. Všetko vyzerá pekné čisté. Keď som lial vodu do dierky pre voľnobežnú trysky (alebo diery pre šróbik bohatosti, už neviem), tak som mal krásnu fontánku z tých malinkých 2 dierok čo ústia hore do tej veľkej komory. Rovnako tie kanáliky na vzduch sú priechodné oba.
[MacJawa] (31.7.2023 15:50:03)
Může to taky přisávat vzduch přes gufero pod dynamem. Podívej se, zda tamtudy nevzlíná mastnota z klikového prostoru, což by bylo známkou netěsnosti. Taky můžeš zkusit za chodu motoru stříknout pod dynamo trochu hořlavého spreje (s mírou, aby to neblaflo od jisker na kladívku). Pokud se změní otáčky, máš jistotu, že to tamtudy přisává falešný vzduch. [Ota] (31.7.2023 15:48:37)
Zkontrolovat taky čistotu volnoběžné trysky. Pokud je zaneřáděná oxidy, tak raději vyměnit. Nebo zkusit prostříknout kontoxem a nechat působit. Kanálky v karburátoru profoukat kompresorem. Do volnoběžného systému se ultrazvuk dostává obt8žně. Pokud je to zarostlé bordelem, tak nechat působit čisté aditivum vif. Klidně týden i dýl. Karbec je pak jak dětská prdýlka. To funguje i na trysky [-] (31.7.2023 14:46:20)
Ujasněme terminologii - volnobežná skrutka - tím myslíš šroubek bohatosti směsi?doraz šoupátka -tím myslíš šroubek volnoběžných otáček?Nejdřív bych se podíval zezadu do karburátoru zda šroubek volnoběhu plynule zvedá šoupátko od zcela uzavřeno do cca 3mm otevřeno(odhad), dále bych zkusil prověřit průchodnost kanálku pod přední hranou šoupátka(průměr cca 0,5mm)vede do prostoru za volnoběžnou tryskou),tenhle kanálek má na volnoběh zásadní vliv protože kolem jehly při volnoběhu niuc nejde.Pak klasické doladění - šroubek bohatosti povolit od dorazu např o 1/2 otáčky(nejspíš hodně bohatá volnoběžná směs), šroubkem volnoběhu nastavit mírně zvýšené otáčky a pak šroubkem bohatosti nastavit maximální otáčky, pak šrobkem volnoběhu otáčky stáhnout a opět doladit na maximum bohatostí.Doladění přechodu je zde http://jawamania.info/technika/detail.aspx?techid=95&nodeid=1265 , nenech se zmýlit nadpisem, je tam popsán klasický karburátor a ne z 638. [El Fag] (31.7.2023 14:09:20)
Přisává falešný vzduch - zkontrolovat rovinnost příruby karburace, netěsní pod hlavou a nebo gufero pod zapalováním. [Čezet-rider] (31.7.2023 11:03:27)
Kompletní statistiky SQL spojení: 1 (5), 0,078 s v1.0.6221, Made by HejtmaMa (c)2005-2008, last restart: 13.5.2024 3:59:54