Autor:
Nepřihlášený uživatel
Příspěvek:
0/2000
Tmel mezi kartery Jawa [Fichtlos](18.7.2023 10:32:47)
Příspěvků: 19, poslední: 23.7.2023 7:02:4670787.Informace
Ahoj, dělám go motoru u jawy 50/23, mezi kartery použiju papírové těsnění a chci ho máznout tmelem z obou stran, aby to těsnilo. Koupil jsem tento tmel
https://www.motojelinek.cz/ZOLLEX-Tesnici-tmel-85g-CERNY-260-d6545.htm

Kámoš mi doporučoval jiný od VICTOR REINZ, ale je drahý
https://www.elancar.cz/tesnici-material-victor-reinz-70-31414-20-2920328.html?gclid=Cj0KCQjw4s-kBhDqARIsAN-ipH33C2-DAtzCEZrn5pK3pRqKlxbJNAWuwDhoaVidLBoT6nktBQHVY4IaAvDSEALw_wcB

Co byste teda doporučili z těch
Těsnění typu hermetik se nanášelo válečkem, nikdo by to v sériové výrobě nepatlal štětečkem. Ve videu o výrobě Trabanta zase půlku motoru prostě namočili, dotkli se hladiny. [longr] (23.7.2023 7:02:46)
Keď používate silikon ako tesnenie, sťahujete to nadoraz hneď alebo iba čiastočne?
Silikon by sa mal stiahnuť najprv iba rukami, potom ho nechať hodinu tvrdnúť a až potom ho dotiahnuť... Inak sa všetkok vytlačí von a stratí pružnosť.
Opravoval som veľa krát takto zle použitý silikon ktorý netesnil

Jer250 - prevodovka Babetty počíta s papierovým tesnením, pri použití silikonu sa niektoré motory nedajú pretočiť
[Milos634] (21.7.2023 10:16:55)
Je rozdíl mezi papírem a klingeritem. Čistě papírové těsnění je z mé zkušenosti nejlepší navlhčit vodou a dosedací plochy odmastit. Při následné rozborce se sice zničí, ale to, že sedí na plochách tak, že nejde ani strhnout, ale musí se seškrábat, znamená, že fakt těsnilo. Nevyrovná to dosekané kartery... Těsní to jen pořádně sevřené. Kouzlo papíru a vody spočívá v tzv vodíkové vazbě. Molekuly vody jsou polární a mají snahu se navázat na vlákna papíru a na okolní povrch. Té vlhkosti stačí mikroskopické množství, ale při aplikaci papírového těsnění voda pomáhá papíru kopírovat povrch a také slisování papíru mezi plochami. V mokrém slisovaném papíru vzniknou další vodíkové vazby mezi vlákny a těsnící účinek ještě vzroste. Vzniklé vodíkové vazby následně už olej nerozruší. Pokud se na papír naopak použije olej, nebo jiná mastnota, vodíkové vazby se k povrchu nevytvoří, ani v slisovaném mastném papíru další vazby nevzniknou. Že to v praxi funguje, je potvrzeno starými fachmany. Od nich jsem fígl s vodou okoukal. [-] (21.7.2023 8:19:22)
Já myslím, že papírové těsnění do pionýrů a později do babett se dávalo čistě z ekonomického hlediska - hermetik je tekutá srajda na hony vzdálená dnešními silikonu. Jak dlouho ve fabrice trvalo potřít všechny dosedací plochy? Minutu, možná déle? Papírové těsnění tam máte jebnuté za 3 vteřiny.
Osobně kombinaci silikon-papír-silikon nemám rád. Měl jsem blbou zkušenost, právě u fichtla, že to v jednom místě prosakovalo. A celkově byly kartery kolem dokola ve spoji takové mastné. Mám teorii, že aby papír fungoval, tak je důležité, aby se do něj "obtiskly" všechny nerovnosti a struktura povrchu. Pokud je na něm ale vrstva silikonu, tak se s ním tohle nestane...ale jen můj názor.
[Jer250] (21.7.2023 7:18:16)
Tak to jsi mě dostal, už mnoho let jsem nerozebíral motor, kterej ještě nebyl rozpůlenej, takže si neuvědomuju jestli "velký" motory měli taky papír mezi kartrama. Podívám se do různých katalogů co mám. [HonzaBK] (21.7.2023 6:55:47)
HonzaBK: ano, já jsem tě pochopil, napsal jsi to jasně. Moje otázka směřovala spiš na velký motory Jawa 250 a 350, ty těsnění neměly a nikdy jsem neviděl, že by ho tam někdo dal. [pračlověk] (21.7.2023 0:48:07)
Těsnění se dávalo z výroby, ale při repasi se dává podle potřeby tak, aby byla správná axiální vůle kliky i převodovky. Nové těsnění se liší tloušťkou - zelené, šedé, původní béžové. Byl bych opatrný s kombinací papír plus tmel. Tmel má tloušťku nula. [jc3] (20.7.2023 19:30:24)
[Čezet-rider] Fichtlů jsem měl opravdu hodně, a tyto jsem taky sám rozebíral a opravoval včetně motorů a kupoval jsem je v době, kdy tyto stroje stály 300 - 450 Kčs. Později Mustang s papírama okolo 1.000,- Kčs. (: (: (: [petr] (20.7.2023 14:28:22)
Pračlověk nechápu tvůj dotaz, já to napsal jasně, těsnění bylo, protože nebyly kvalitní lepidla na lepení karterů, dávalo se pouze těsnění bez ničeho. Proč se pak doma asi dávalo papírové těsnění a hermetik, když originál žádné lepidlo nebylo. Jasně jsem to napsal, aby se vymezily nerovnosti při půlení. Papír je dnes zcela zbytečnej, jedině snad je to výhoda že se to lépe půlí pak. papír dávám tam kam nedávám lepidlo - pod válce. Tak jak nechápu že někdo místo aby zabrousil hlavy s válcem a dal tam hliníkový těsnění a jen dotáhl, tam dá taky lepidlo a pak se diví že mu to fouká. úplně stejné je to s oknama na utech - guma a lepidlo. Taky nejezdíme na benzin normál nebo spaciál ale na moderní sr*čky, kupujeme si radiálky místo diagonálek atd.... lepidlo je pokrok, papír je staré řešení. [HonzaBK] (20.7.2023 14:22:32)
HonzaBK: proč se tedy u souběžně, dříve i později vyráběných strojů v rámci jednoho podniku těsnění nepoužívalo? Že by to bylo tím, že padesátky se vyráběly v Povážských strojírnách a ti si určili vlastní pravidla? [pračlověk] (20.7.2023 11:40:13)
[HonzaBK]-souhlasím s tebou, dělám to stejně. [El Fag] (20.7.2023 10:25:57)
Těsnění tam být nemusí, těsnění se tam dávalo ne pro vymezení vůlí, ale protože nebyly žádné těsnící tmely, byly jen lepidla na principu Hermetiku, který tím že byly řídký, musel používat papír. A originál co vím nikdy žádné lepidlo nebylo, jen právě ten papír. Takže tmelem nahradíš papír a hlavně vyrovnáš za ty léta veškeré vzniklé vrypy a další nerovnosti. Prostě vývoj jde dopředu. [HonzaBK] (20.7.2023 6:54:39)
[petr]: Evidentně jste nikdy neměl pionýra. Už z výroby bylo mezi kartery těsnění, MUSÍ tam být. [Čezet-rider] (19.7.2023 21:17:19)
Tmelu se tam da jen trosku, prave ze ten papir tam z vyroby patri a s nim se udela vule, kterou vymezim a pak tam dam uz jen pro sichr trosku tmelu. Dam toho victora teda diky 🙂 [Fichtlos] (19.7.2023 17:54:19)
Co na to převodovka, když tam bude i tmel i těsnění? Nemělo by tam být jedno nebo druhé? Jestli ta šíře tmelu a těsnění dohromady neudělá vůle v převodovce na hřídelích. [petr] (19.7.2023 14:36:57)
Ten Victor Reinz je opravdu super, jen jsem to nikdy nezkoušel kombinovat s papírem. Dá se koupit i menší balení, které beztak vystačí na desítky takových motorů do fekála. https://www.autodily-pema.cz/elasticka-tesnici-hmota-victor-reinz-reinzosil-703141410-70ml [Jad] (19.7.2023 12:24:45)
Já používám cokolik co je na motory, co zrovna u nás mají v prodejně a nikdy neřeším zančku ani barvu (nechci červenou, takže někdy šedá někdy černá). Tmel používám mezi kartery vždy bez papírového těsnění i na levé víko. [HonzaBK] (19.7.2023 6:57:22)
Používám Victora, nic lepšího neni. [Kuba z Neve] (18.7.2023 21:42:33)
To bude v pohodě. Jinak silikonové tmely jdou většinou naředit acetonem, takže by to těsnění šlo i napustit řídkým tmelem a udělat ho bezpečně nepropustné. [longr] (18.7.2023 15:27:32)
Kompletní statistiky SQL spojení: 1 (5), 0,078 s v1.0.6221, Made by HejtmaMa (c)2005-2008, last restart: 12.5.2024 13:36:58