Autor:
Nepřihlášený uživatel
Příspěvek:
0/2000
Dotaz k dobíjení baterie [ABC](18.10.2020 23:12:33)
Příspěvků: 52, poslední: 1.11.2020 15:50:0268128.Elektro
Ahoj, měl bych dotaz k dobíjení baterie. Jak je vlastně dobíjena? Konstantním proudem, který je dán nastavením regulátoru (např. 1A), nebo dle "volné" kapacity dynama (např. je-li volných 30W, použije se vše/většina pro nabití baterie). Má smysl regulovat spotřebiče (žárovky) demontáží nepotřebných, či výměnou za slabší, aby zbylo více "wattů" pro dobíjení baterie? Na moto mám klasické dynamo 6V 10.7A (což by mělo být 75W) a regulátor dobíjení AEV 6V 75W, přesto se mi povedlo baterii během večerní projížďky vybít. Celková trvalá spotřeba žárovek vychází na 61W a nepravidelně ještě brzdové světlo 21W a blinkry 20W dohromady. Děkuji.
-> El Fag: Ano, mám elektronickou nabíječku 6/12V. Nabíjecí proud nevím, nemám ampermetr. Co se týká napětí, mohu prověřit, jestli je stále 7,22 nebo postupně stoupá. Je možné, že může být i problém v baterii, není to zrovna značka (Exide). [ABC] (1.11.2020 15:50:02)
Honza: Díky za tip. Nicméně nevíš, kde sehnat tu patici PX13,5S? Když jsem googlil, našlo mi to pouze žárovky do této patice, patici (čili objímku pro žárovku) samotnou však nikoliv. Jinak o porovnávací foto mám zájem! Pokud ho nenahraješ někam sem, popř. na něj nedáš odkaz, můžeš i na můj mail, co mám v profilu. Díky! [Ota] (26.10.2020 11:38:41)
Já jsem pro vyloučení vlivu baterie po nastartování motorky a vytočení na vyšší otáčky vyndal pojistku, aby bylo dynamo zatíženo jen světly a zapalováním. A namontoval jsem si tam takovej malej digitální voltmetr, napojenej přímo na baterku přes spínací relátko, aby se aktivoval automaticky po zapnutí zapalování. kupodivu ukazuje víc, než normální digitální multimetr, napojenej přímo na baterii. Věřím spíš tomu normálnímu multimetru, než tomuhle malýmu čínskýmu. Ale jako orientační měření to lze brát. Budu to muset někdy proměřit klasickým ručičkovým měřákem. [Ota] (25.10.2020 14:07:57)
Mozna se ti zdaji ty rozdily napeti nepodstatne ale neni tomu tak.Uzavrene baterky maji trvale dobijeci napeti(standby)prdepsano 6,9V ale ta sama baterka v cyklickem rezimu nebo jednorazovem nabiti ma predepsano nabijeni do konecneho napeti 7,5V.Pri nabijeni 6,9V neni treba proudove omezeni,pri nabijeni do 7,5V musi byt zpocatku proudove omezeni.Dobra baterka musi mit naprazdno minimalne 6,3V a ty musi drzet dlouhodobe, at je nabita na 100% nebo na 20%, 6,2V po nabijeni naprazdno je malo.Skutecny stav baterky muzes zjistit kapacitni zkouskou.
1)baterku plne nabij(koncove napeti s pripojenoi nabijeckou 7,5V),pokud nabijecka dava napeti max tech 7,22 tak nechat na tomto napeti cely den.
2)k baterce pripoj brzdovou zarovku 6/21W, zmer napeti na zacatku vybijeni,prubezne(po 1/2 hodiny)kontroluj napeti, na 6V by melo napeti spadnout tak za 2,5 hodiny.
3) baterku opet nabij a s nabitou baterkou muzes merit napeti v ruznych rezimech(naprazdno,obrysovky,plne svetlo)
Tohle by ti melo dat kompletni predstavu, co od toho muzes cekat a jakych minimalnich otacek se drzet.Jedna z moznosti je pouzit nejakou indikaci ze v siti je skutecne vic nez 7V, klasicke kontrolky dobijeni indikuji jen to, ze dynamo je pripojeno k palubni siti a dodava nejaky proud,kontrolka zhasne i pokud je napeti v siti nedostatecne a baterka se nedobiji.
[El Fag] (25.10.2020 9:39:29)
Ty mas "chytrou"nabijecku?Vidis jaky dava proud? 7,22 je nabijeci napeti po celou dobu nabijeni?Napeti po ustaleni 6,2 V naprazdno je malo , melo by byt tak 6,4V .Moznosti - baterku jsi poradne nenabil(zvolil jsi nevhodny rezim nabijeni) nebo ti spatne meri multimetr.Merit napeti z dynama nema smysl, dynamo je propojene pres diodu v regulatoru primo k baterce, na dynamu bude vic o cca 0,4 -1V podle zatizeni.To co jsi predtim meril po projizdce(6,8V) kdy sam pises ze baterka byla prakticky vybita je asi odpovidajici.Zkus mereni s nabitou baterkou.S napetim pod 7V se baterka nabiji dlouho, ale ty v siti 7V trvale nemas, pri poklesu otacek ti z baterky odchazi treba 10A a pak ji nabijis treba 3A ale pri napeti pod 7V nejsou nabijeci proudy nic moc a ani regulator ti vzhledem k celkove zatezi vetsi prou nedovoli. [El Fag] (25.10.2020 7:59:10)
Ota: Po jednoduché úpravě je tam tato žárovka https://www.svetzarovek.eu/zarovka-do-svitilny-6v-10w-px13-5-halogen/ Musíš tam připájet kabel na připojení a preventivně je tam pro snížení teploty hliníková vějířovitá podložka. Jako obrysovka to za dne docela svítí,ovlivňuje to samozřejmě pozice žárovky v parabole, ale je to výrazně lépe než parkovačka nejen barvou světla (teplotou) ale i výkonem. Mohu poslat porovnávací foto 362 s 6V/10W a 639 s 12V/4W. [Honza] (24.10.2020 9:59:32)
->EL Fag:Ahoj,zkoušel jsem to včera večer narychlo,když jsem se vrátil z projížďky.Baterie již byla pravděpodobně hodně vybitá,jelikož moto při nižších otáčkách pohasínalo a jednou,když jsem zapnul směrovky,se zastavila úplně.Po chvíli se vzpamatovala a dojel jsem.Zkoušel jsem to nejprve na volnoběh,pak na zvýšený volnoběh (kontrolka dobíjení zhasnula) a na pak jsem motor vytočil a měřil (nemám otáčkoměr).Vše s vypnutými světly (pouze led kontrolka neutrálu).Dnes jsem dal baterii na nabíječku (nabíjecí napětí bylo 7,22V)a asi po 8hodinách byla nabitá.Po odpojení nabíječky bylo napětí na baterii okolo 6,5V a po "ustálení" okolo 6,2V.
Jinak regulátor je nový,cca měsíc starý,AEV 6V 75W.Snad je tedy v pořádku.Dynamo původní,bez viditelného poškozen/opotřebení.Moto má najeto zhruba 6500km,tak snad je v pořádku.Mohu zkusit změřit napětí z dynama,jestli to k něčemu bude.Jinak pokud nebude napětí zmiňovaných 7V a víc, pak se baterie nenabije vůbec, nebo velmi pomalu? Díky.
[ABC] (23.10.2020 23:13:20)
ABC,tak v tom mas jasno,6,8V je malo. Za jakych podminek jsi to meril? Zapnuty svetla a baterka ve stavu jak lezi? Pokud je baterka vybita, tak s rozsvicenymi svetly neni takovy prebytek vykonu aby dynamo davalo plne regulovane napeti.K tomu aby sji meril skutecne regulovane napeti bys musel vysoke otacky drzet delsi dobu.K ziskani relevantnich vysledku baterii nejdrive nabij mimo motorku, tak aby pri nabijecim proudu cca 1A na ni bylo 7,5 -8V, pri tom bude slysitelne sumet.Nabitou baterku namontuj na motorku, nastartuj a mer pri ruznych otackach znova.Mereni opakuj s rozsvicenymi obrysovkami a pak znovu s rozsvicenymi hlavnimi svetly.Pokud s nabitou baterkou a rozsvicenym hlavnim svetlem nedosahnes minimalne 7V tak se ti baterka pri jizde poradne nenabije a je na tobe, jak to vyresis.Navic budes muset motor vic tocit.Dalsi moznost je, ze mas vadne dynamo nebo regulator a proto plneho vykonu nedosahnes,to bys ale musel merit proud z dynama abys to mohl posoudit. [El Fag] (23.10.2020 16:08:58)
Konečně se někdo líp vymáčkl k žárovkám. ABC dík.
Kužel co svítí do škarpy vpravo dává ten viditelný lom na skle u starších skleněných parabol. Anglická verze ho má samozřejmě opačně, a nevím jak dnes, ale dřív při cestě na ostrov byly prý třeba přelepky.
[Banak] (23.10.2020 14:29:42)
->EL Fag: Ahoj,včera vyměnil fajfku a pomohlo to.Provedl jsem tedy rychlé měření napětí.Na nízký volnoběh bylo napětí na hranici 6V, když jsem zvýšil volnoběžné otáčky tak,aby zhasla kontrolka dobíjení,napětí bylo okolo 6,4V.Když jsem motor vytočil (těžko říct na kolik),ale bylo to poslechově dost-víc, než kolik obvykle jezdím,napětí bylo nanejvýš k 6,8V.

->Banak, Ota: Co se týká světla/žárovky,parabola je asymetrická určitě,je to vidět i na skle samotném a dle toho také svítí (pravá část sv. kuželu svítí víc dopředu a pokrývá i prostor krajnice a za krajnicí).Co se týká žárovky,tak ta mívá často označení asymetrická (Bilux).Přesněji je to typ R2.To,dle klasifikace,znamená 2 vlákna,6 nebo 12V při 40/45W,patice P45t. Baňka je jinačí.Dle informací,co jsem včera pátral,by snad měla být nahraditelná halogenovou,pokud se jedná o stejný typ R2 (stejné uložení vláken).
[ABC] (23.10.2020 11:18:15)
Žárovka je jen skleněná baňka s vláknem, záleží na nosiči, který žárovku pustí tam kam patří. Existuje H4 s paticí která pasuje i do světel, kde nebyla homologovaná (bez clony a s jinou "geomerií" rozptylu skla) a montovali jsme je například do prvních žigulů, š1000 až 105S, které neměly halogeny. Analogicky jsou i ty HID sady, nebo jak se to jmenovalo a dnes asi LED náhražky. Ty H4 jsem měl přímo z tehdejší Tesly Brno. [Banak] (22.10.2020 20:17:29)
Banak: Však jsem psal, že nevím, jestli je rozdíl v konstrukci žárovky samotné nebo jestli jsou prostě žárovky určené pro symetrickou nebo asymetrickou parabolu. Ale podle tohoto staršího dotazu - viz http://www.jawamania.info/poradna/detail.aspx?questionid=50808 by mohl být rozdíl v konstrukci patice pro žárovku, která dává asymetrické žárovce jiné natočení. [Ota] (22.10.2020 16:19:42)
Ota> Tvoje teorie o žárovkách je nesmysl, to existují žárovky ještě i pro pravostranný a levostranný provoz? Je to jen o krycím skle/plastu, cloně, nebo odrazových plochách světlometu. Pleteš japka a hrušky. [Banak] (22.10.2020 14:56:11)
Honza: Kde jsi tu 6V halogenku do patice BA9s sehnal? To bych taky bral. Na 12 V by to nebyl problém, ale na 6 V ano. A jak to svítí? Je to ve dne dobře vidět? [Ota] (22.10.2020 14:08:29)
Banak: Jo. Asimetrická žárovka svítí asi metr před sebe. Asymetrická a symetrická je ovšem něco zcela jiného. Symetrická osvětluje vozovku rovnoměrně vzhledem k ose vozidla - je to starší konstrukce. Asymetrická žárovka svítí více doprava tak, aby bylo dobře vidět na značky u cesty a přitom se neoslňovaly protijedoucí vozidla. Žárovky, které se montují do patice BA20d jsou symetrické, žárovky s paticí P45t jsou asymetrické. Stejně tak i H4 a ostatní halogenky, určené k montáži do potkávacích světlometů by měly být asymetrické. Ovšem jak jsem psal v příspěvku níže, nevím, zda je zde rozdíl v konstrukci žárovky samotné, anebo jestli je rozdíl jen v konstrukci paraboly, resp. těch výlisků na jejím krycím skle, které jsou u symetrické a asymetrické konstrukce odlišné. [Ota] (22.10.2020 13:56:26)
Nikdy jsem netušil, že existuje i asimetrická a simetrická žárovka [Banak] (22.10.2020 13:24:34)
ABC: Patice P45t je záměnná s paticí Ba20d - alespoň co se týče uchycení v parabole. Ovšem samotná parabola, resp. patrně pouze její sklo se bude lišit podle toho, zda je parabola určená pro symetrickou či asymetrickou žárovku. Jak by svítila symetrická žárovka v parabole pro žárovku asymetrickou, to netuším. Můžeš to ale vyzkoušet. [Ota] (22.10.2020 11:21:25)
Kdyby moto neměla patici P45t,nebo šla patice jednoduše a bez úprav předělat na Ba20d,vyzkoušel bych v předu 35/35W klasickou žárovku. Ostatně,předchůdce ČZ487.3,měla kulaté světlo a 35/35W žárovku (dynamo také 75W).Přijde mi,že u 487.4 tam prostě dali jiné světo,s tím i jinou žárovku a nedomysleli,že už to bude moc na výkon dynama.
Předělat ji samozřejmě lze,ale je potřeba odmontovat konektor,nacvakat fast-on konetory,což při vracení zpět bude znamenat jejich odstřižení a jak jinak,bohužel,kabely ve světle jsou taktak dlouhé.
[ABC] (22.10.2020 10:17:25)
-> Krizoň IV.: Ahoj,bohužel,souhlas.Co jsem se různě dočetl,tak poslední modely 487.X se nepovedly,resp.byly to skládačky ze "zbytků" v závěru výroby a každý kus byl "unikát". Tehdy jsem toto nevěděl,škoda.
Zkusím to vyřešit výrobou a osazením led žárovek tam,kam to půjde a bude fungovat (kontrolky,podsv. tacho. a přední obrys.). Tím se nějaké W ušetří. Brzdové světlo zkusím 15W. Hlavní žárovku a koncové raději nechám.
S tím Vape,upřímně,vzhledem k situaci na trhu(vše šlo cenou nesmyslně nahoru,kromě na hranatých ČZ),je mi jasné,že s "běžnou" prodejní cenou + cena za Vape,úspěch nejspíš nebude. Raději bych si částku schoval na Vape pro J90 nebo samotnou opravu motoru na J90.
->EL Fag: Baterie je 6V 11Ah.Napětí jsem zkoušel měřit,ale mám jen digi.mutlimetr a hodnoty tam pořád skáčou-je prý rušený.Našel jsem fajfku s odruš.odporem.Vyzkouším změřit znovu.
[ABC] (22.10.2020 10:07:11)
Co jsem měřil AEVka, tak ty cpou 7.3V [ED250] (21.10.2020 10:37:15)
Tomas - tak to je znama vec, ze pokud jezdis prevazne mesto je vhodne nastavit regulator vyse ,ale vic nez 7,5 bych nedaval.Je jasny, ze i kdyz das regler na 7,8 tak tam funguje jeste proudove omezeni ktere nabijeci proud do vybite baterky omezi ale pokud se zapomenes a pojedes nekam dal tak riskujes.
Stejne ale neni jasne kolik to vlastne ABC dava a jaka je vyuzitelna kapacita baterky.
[El Fag] (20.10.2020 23:10:02)
El Fag: Každé auto-moto dynamo má určitou přetížitelnost. Zpravidla 50-100% po dobu 30 až 60 min. podle typu. To je známá věc. Při krátkém stání na křižovatce je tam dostatečná rezerva na následné dobití baterie.
Nabíjecí napětí nemá nic společného s plynovacím napětím. Jeho hodnota je empirická a nastavuje se na takovou hodnotu, aby při zkušebním jízdním cyklu byla baterie udržovaná na 90 až 100% nabití. 7.2 V platilo asi před 60 lety. Při dnešním způsobu jízdy a denním svícení musí být vyšší.
Na svém verglu s alternátorem mám nastaveno 15.7 až 16 V a baterka je po čtyřech letech stále OK a ani nemusím dolévat vodu.
[Tomáš S.] (20.10.2020 22:44:54)
TomasS-v tom ze dynamo musi utahnout vsechny trvale zapinane spotrebice vcetne prebytku na dobijeni mas samozrejme pravdu, musis tomu ale prizpusobit styl jizdy, 75W dynamo dosahuje jmenoviteho vykonu pri 2500otackach a zadnym nastavenim regulatoru to nezmenis k lepsimu, to dynamo proste musis drzet v otackach. [El Fag] (20.10.2020 22:23:59)
TomasS-jeste dodej podminky za kterych jsou tyto vykony dostupne a jak dlouho je muzes vyuzivat.7,8V je 2,6V na clanek,to uz je prekrocene plynovaci napeti normalni baterky, bude ubyvat elektrolyt a baterka odejde, tedy odesla by, pokud by toho napeti bylo dosazeno.Zatim tady nezaznela jedna vazna informace,jake napeti vlastne v siti ma a pri jakych otackach?A v jakem stavu ma baterii, chtelo by to udelat aspon improvizovanou kapacitni zkousku.Zatim se tady vesti z koule vcetne tebe. [El Fag] (20.10.2020 22:14:29)
Ota: To je dobrá konspirační teorie. Skutečnost je jiná: Tehdejší ČSN řadí osvětlení k trvale zapínaným spotřebičům a dynamo je MUSÍ utáhnout včetně nabíjení. Pokud se tak neděje, bude něco špatně.
Ty watty máte taky blbě. 45W je jmenovitý výkon dynama, nikoli maximální. Ten je cca 70W a analogicky 75W dynamo dává max. 110W. Takže pokud nemá rotor přerušené smyčky vinutí a komutátor má házivost do 0,02mm tak při správně seřízeném regleru to nabíjí i při celodenním svícení.
ABC: Pokud máš vše v pořádku, zvedni si regulované napětí nad 7.8 V a bude to dobíjet.
[Tomáš S.] (20.10.2020 21:32:21)
Další možné řešení pro dynamo 6 V/75 W: jako denní svícení používám do parkovačky nabastlenou (bez poškození paraboly) halogenovou žárovku 10 W používanou ve svítilnách, hlavní žárovkou 45/40 W svítím jen v noci, rozpínací relé odpojí žárovku 10 W při použití hlavní. Osvětlení tacho svítí jen s hlavní žárovkou. Takže ve dne je zapojeno jen 10 W + 5 W a zapalování, blinkry nemám. Za tmy jezdím tak 5x do roka. [Honza] (20.10.2020 19:31:24)
Do přední parkovačky a kontrolek není nutno cpát 4W, když už se šetří každým watem. No a stav instalace u některých připomíná klubko zmijí a taky jsem koupil kdysi instalaci a kabely byly jak nitě. [Banak] (20.10.2020 18:28:53)
V kontrolkách mám taky ledky. Parabolu taky nově pokovenou a žárovku 35 W. Svítí to obstojně. Vidět jsem a v noci aspoň člověk nejede tak rychle, aby přecenil brzdy 🙂 [longr] (20.10.2020 18:09:07)
Já mám na OHC vzádu LEDku, která svítí více než žárovka. V kontrolkách mazání taky LED a ve předu mám 25W žárovku. Mám novou parabolu a nesvítí to špatně. Když se od někud vracím v noci, není problém přezbrojit na 35W co vozím v kastlíku. Tím chci říci, že baterku celou sezonu nedobíjím. Jen jezdím. Relé AEV a dynamo originál. [ED250] (20.10.2020 14:19:08)
Dynamo 45 W vzniklo na péráka. Od té doby se výkon dalece neposunul, pokud nepočítáme 75W dynamo, které ale na netočivých mašinách moc nedobíjí.
Tehdy šlo hlavně o to být viděn než vidět. Se žárovkou vepředu 25 W i s novou parabolou to není kdovíco. Navíc stačí jeden malý přechodový odpor a skoro veškerý zbytkový výkon dynama se spálí v něm.
Pokud je dynamo dobře seřízeno, elektrika ve výborném stavu se zvlášť nataženou průběžnou kostrou a jsou použity správné žárovky a parabola není slepá, tak to ujde, ale i tak je lépe přes den svítit jen obrysovkou. Kdo se nebojí experimentů s nehomologovanými žárovkami, může si třeba v případě panelkových blinkrů přilepšit ledkami (s patřičným přerušovačem). Na OHC kývačce vzadu jezdím s koncovou ledkovou sufitkou vlastní bastličské výroby - dozadu svítí dvě bílé ledky přes červené sklíčko a dolů svítí dvě žlutavé na SPZ.
[longr] (20.10.2020 9:50:47)
Tomáš S.: Ne, jen byla jejich elektroinstalace poplatná době vzniku. V noci výkon dynama na hraně stačil k tomu, aby utáhnul osvětlení, zapalování a dobíjel baterku (při jízdě mimo město). Pokud se baterka jízdou po městě vybila, přes den, kdy se nesvítilo, se v pohodě dobila. Stejně tak i nižší příkon žárovek - byly horší cesty, jezdilo se pomaleji, nebyl potřeba takový světelný výkon. A koneckonců i ty jízdy po městě. Byl nižší provoz - méně stání na křižovatkách - menší vybíjení baterky. Ostatně v obzvláště starých návodech k obsluze - pérák, první kývačky, se píše, že při jízdě v noci městem se má svítit pouze obrysovkama. Netuším, kdy se toto legislativně změnilo. Ale mělo to logiku. U města osvětleného pouličním osvětlením zvláště tehdejší slabá hlavní žárovka žádný bonus v podobě lepšího osvětlení vozovky nepřinesla. A obrysovky stačily k tomu, aby dotyčný byl viděn ostatními řidiči, když sami nesvítili hlavními světly. [Ota] (20.10.2020 8:44:37)
pabol> mám taky bezproblémový zázraky 25+5 a 15+5 s aku 4 nebo 6 Ah? Vždy se tady objeví mraky nočních jezdců, léta jsem žádnýho neviděl a nepotkal. Ale paraboly mám všechny jak nový zrcadlo. [Banak] (20.10.2020 7:35:01)
No nevím tedy, když to tu tak čtu tak mám asi zazračný Jawy i Čezety. Na kejvačkach mám originál dynamo 45W, žárovky 25W + 5W, na 634 se side 75W dynamo a žárovky 35W + 4*5W, baterky vždy ta nejlevnější malá cca 4 Ah. Jezdím s trvale zapnutýma světlama a nikdy jsem s dobíjením nebo nějak tragickým svícením neměl problém. Jaká konkrétní proudová hodnota leze do baterky jsem nikdy neřešil, stejně ty dnešní sračky déle než 4 - 5 let nevydrží a při ceně aku odpovídající jedný nádrži benzínu jí klidně po 4 letech zahodím. [pabol] (20.10.2020 6:32:02)
Aha. Takže staré jawy s dynamem jsou určeny jen pro jízdu ve dne a světlomet je tam na dvě věci. Asi to zapomněli napsat do návodu k obsluze :-( [Tomáš S.] (20.10.2020 0:13:45)
Ber to tak že 6V sistém je nejztrátovější jaký může být. V době vzniku se přes den nesvítilo takže se baterie plně nabila na noční dojezd domů. 75W dynamo má v nižších otáčkách ještě menší dobíjecí vlastnosti než 45.50 watové. Takže pokud nejedeš pilu tak dobíjí ještě huř než to 45watové. Takže každá uspora na žárovkách je vyhoda pro tebe. Pokud jezdíš město tak půl víc jak půlku nedobíjiš vubec protože blafeš na křižovatce a druhou půlku nedobíjíš protože jedeš 50 na trojku a zase to nemá otáčky .... Toliko k dobíjení dynamem a táčkách motoru....... [kocourluk] (19.10.2020 23:40:31)
Točit,točit a jeste jednou tocit. [El Fag] (19.10.2020 21:54:00)
ABC: To je vpodstate neresitelny. Ta motorka je proste nepovedenej prasopes mezi. Oni vedeli dobre proc tam zacali montovat zapalko Ducati.
Muzes se jeste zamyslet nad "polskym VAPE" neboli upravenym zapalovanim z cinskeho skutru, nebo fakt dat slabou zarovku nastalo, a vozit k tomu nejake vykonne svetlo urcene na kolo, na dojeti v noci.
Eventuelne fakt to VAPE, s tim ze proste motorku prodas za cenu odpovidajicim zpusobem navysenou tim ze je v ni VAPE.
[Krizoň IV.] (19.10.2020 19:13:09)
Nemohu a nechci nikomu radit, ale při osazení světel nepředepsanými žárovkami, zde podle některých rad s menším příkonem, se při možné nehodě, kterou nikomu nepřeji, může stát, že uslyšíte "Já ho neviděl". Klasika. Jak se zařídíte, je na vás.
Měl jsem J250/590, tam bylo 45W dynamo, žárovky 25+2x2+5W, brzda 21W, čili 34W světla a zapalování zbytek, baterka utřela hubu. Ale dalo se s tím žít, když vše pracovalo dobře a občas se tomu věnovala péče.
[OREL] (19.10.2020 19:05:52)
Mal som podobný problém na mojej 634 ešte pred GO, keď tam bolo pôvodné 75W dynamo a dvojcievkové relé. Keď som spojil samostaným káblom mínus na baterke, kostru regulátora a dynamo, odvtedy som mal pokoj. Začalo to nabíjať dobre a najazdil som tak pekných pár tisíc km bez nabíjania baterky. Pri tých 6V stačí aj malý prechodový odpor niekde na kostre a už to zle nabíja [Milos634] (19.10.2020 18:38:56)
Ahoj,moto je CZ487.4. Najeto ma necelych 7000km. Dynamo jsem kontroloval a cistil loni,tak by melo by v poradku. Samozrejme vim,ze Vape by vse vyresilo. Bohuzel vzhledem k cene a zameru moto prodat,bych nerad "vyhodil takovou sumu za sice fajn reseni,ale "na chvili". Zarovky jsou 40/45W (hlavni) a celkem 16W ostatni (obrysovky 3x4W a 4W podsviceni tachometru).Plus jeste obcas brzdove svetlo a blinkry,kontrolka dalkovych...Jezdim prevazne pres den a snazim se setrit (jizda s obrys.svetly).Obcas vyrazim i k veceru a to je pak problem.Predni zarovku jsem slabsi nenasel (patice P45t), halogenova 35/35W se neosvedcila (spatny prozptyl). Kdyby byl jednoduchy pristup k predni zarovce (maska a svetlo stejna s J640),vozil bych asi dve (den slabsi/noc predepsanou) a menil.Jinak jezdim jen mimo velke mesta (okresky,male obce). [ABC] (19.10.2020 17:56:37)
Par poznamek k tomu co pise Deadman. Existuje bosch spinacka se svorkou 56/57, ta se da pouzit k tomu mit predni parkovacku pustenou pouze kdyz nesviti predni svetlo, na pozici dva.
Do predniho svetla lze sehnat (nehomologovanou) ale funkcni halogenku 6V/25W se stinitkem znacky TopLamp. Sviti to 2x vic nez obyc zarovka, a ma to pouzitelny svetelny kuzel.
[Krizoň IV.] (19.10.2020 17:12:56)
Pokud pouzijes rady Deadman, tak je paradoxne vyhodnejsi pouzit rotor 45W dynama a ponechat 75W regulator.Dynamo pak dobiji od nizkych otacek a kratkodoba pretizeni(dobijeni AKU po stani na krizovatce) mu nevadi.Neni to samozrejme ciste reseni, je to fakt na vyjizdky pro zabavu.Pokud to chces opravdu pouzivat tak 12V VAPE. [El Fag] (19.10.2020 15:35:02)
Buzeni dynama se bere primo z uhliku a tak ho regulator "nebere v uvahu",buzeni bere v nizkych otackach cca 2A, ve vysokych otackach se proud buzeni snizi a je umerny zatezi dynama. [El Fag] (19.10.2020 15:25:11)
Jestli byla vyjíždka po městě, křižovatky, rozjíždění a brzdění, tak se ti baterka vybije i když je všechno v pořádku, jinak snížením spotřeby zbyde víc na baterku. [rikša] (19.10.2020 15:23:16)
Zásadní otázka je, jak s tím chceš jezdit?
Pokud normálně, pak zapomeň na dynamo, to nikdy nebylo určeno k dlouhodobé jízdě se zaplými světly. Pro normální ježdění je jediné funkční řešení Vape 12V/150W.
Pokud jen občas vyjížďka, pak se s dynamem dá žít, ale je potřeba omezit spotřebu. Přední žárovka buďto 25W a při delším pomalém popojíždění městem přepínat na parkovačky, nebo rovnou jen 15W žárovka. V noci budeš jezdit v podstatě "po hmatu", ale v nouzi se to dá přežít. Ostatní žárovky dát co nejmenší a nabastlit rozpínací relé pro vypnutí přední parkovací žárovky v době kdy svítí hlavní světlo. Podsvícení budíků odpojit, v noci ti je jedno, kolik dle tachometru jedeš.
S dynamem jsem si pár let užil, nakonec jsem stejně koupil Vape.
[Deadman] (19.10.2020 15:21:08)
Ota: Zapominas na buzeni dynama a zapalovani, coz je prekvapive hodne, tusim snad 15W si to vezme. [Krizoň IV.] (19.10.2020 14:40:04)
Ota: Jestli má ČZ 487, tak by to sedělo, vepředu je totiž 6V 45W/45W. [Borderer] (19.10.2020 14:34:11)
Ovšem celková trvalá spotřeba žárovek je strašně moc, to opravdu dynamo nemá šanci utáhnout, jak píše Krizoň. Pokud máš 634, tak ta má trvalý odběr 35 + 5 + 4 + 2 + 2 = 48 W (hlavní světlo, zadní světlo, parkovačka, podsvícení budíků)- Tzn., že máš někde moc silný žárovky. V brzdovým světle má být 15 W žárovka. [Ota] (19.10.2020 14:14:47)
Nepises jaky mas stroj. 75W potrebuje tocit nad 2500 ot(urcite nad 2000)takze to neni o nejakem bublani,jinak tech 75W neda.45W dynamo dava plny vykon uz od 1200ot.Takze ano, snizeni wataze zarovek pomuze ale pak to neni na jezdeni v noci.Baterie je dobijena konst napetim a proud si bere podle stupne vybiti,pokud by proud prekracoval nastaveni regulatoru, regulator snizi napeti a tim dojde k poklesu proudu.Pri napeti pod 6,3V uz baterie neni prakticky dobijena, i kdyz spotrebice funguji a kontrolka dobijeni nesviti, pri poklesu otacek pak baterka rychle zkolabuje. [El Fag] (19.10.2020 11:12:12)
Tazatel ma AEV, takze postup serizovani mechanickeho rele mu nepomuze.
Obecne, pokud to zere 61W konstantne, tak me moc neprekvapuje ze to nedobiji.
Uvedom si ze tech 75W z toho dostanes akorat ve vyssich otackach, a pouze pokud je dynamo vazne v 100% stavu. Jawa nebyla konstruovana na celodenni sviceni, proste se pocitalo s tim ze pres den se baterka nabije, a vecer se bude vybijet.
[Krizoň IV.] (19.10.2020 10:55:49)
Jinak je to tak, jak jsi napsal. Pokud je baterie vybitá, spolkne veškerý volný výkon dynama. Pokud je nabitá, proud tekoucí do baterie se samovolně omezí. [Ota] (19.10.2020 10:11:08)
Baterie je dobíjena konstantním napětím, které je regulováno regulátorem. To by mělo být nastaveno na cca. 7,2 V, pokud jezdíš kratší trasy a hodně po městě, klidně až 7,5 V. Napětí je ideální nastavovat při rozsvícených světlech a odpojené baterii, aby se vyloučil její vliv. U dvojcívkového regulátoru se nastavuje se přihýbáním závěsu pružiny na kotvě, ale pozor, na motorce se to dělá dost blbě a může se snadno stát, že regulátor rozladíš (nastavíš negativní přechod). takže než se do toho pustíš, nejdříve si proměř, kolik ti to vlastně dobíjí a než se pustíš do případného štelování regulátoru, důkladně si prostuduj jeho funkci dle Dočkala nebo dílenské příručky regulačních relé (obojí ke stažení zde v technice). [Ota] (19.10.2020 10:09:35)
Kompletní statistiky SQL spojení: 1 (5), 0,125 s v1.0.6221, Made by HejtmaMa (c)2005-2008, last restart: 24.4.2024 10:36:34