Autor:
Nepřihlášený uživatel
Příspěvek:
0/2000
Jawa 250/353 zapalovaní [Mirda](23.8.2020 18:07:54)
Příspěvků: 14, poslední: 25.8.2020 21:33:0168002.Informace
Zdravím, dnes jsem si dovezl motor na kyvačku 250 dle výrobního čísla rok 1956. Ale po prozkoumávání motoru jsem zjistil, že zapalování není takové co se do kyvaček běžné dávalo. Sériové 6V 40 popř. 45W. Ale tohle je magnetické zapalování 12V 35W. Nevíte někdo co to je za zapalování a do čeho se dávalo? Foto v datech. Děkuji za odpovědi.
máš pravdu, zapalko je 6V. Tak bych to řešil nějakou cívkou z fichtla? [Bart.] (25.8.2020 21:33:01)
Bart.: Když tam byla poloha na startování z baterky, což mělo zajistit silnější jiskru, a baterie byla na 6 V, pochybuju, že by tam byla 12 V cívka. Na 12 V bylo podle mě jen hlavní světlo. Zbytek spotřebičů byl na 6 V a napájel se přímo z baterky, která byla dobíjena. Na cívku podle mě vzhledem k výše uvedenému taky šlo 6 V, akorát možná sřídavejch. [Ota] (25.8.2020 17:00:09)
proč by měla být jiná? Klasika 12V hliníková, ale ověřený to nemám.
Spíš bych hledal švédy 579, těch je víc to magneto mají všichni.
[Bart.] (25.8.2020 7:53:09)
civka je urco jina pohledej to na veteranforu tam k tomu je diskuze u peraku ktery mnely taky nektery tohle zapalko [Free] (24.8.2020 21:18:32)
Bart: Usmernovac pouzitelny na motorku v te dobe ve vychodnim bloku nebyl schopen nikdo vyrobit. Pokud neco, tak se dal vyrobit selenovy usmernovac jako mela CZ 150c. [Krizoň IV.] (24.8.2020 16:02:45)
jsem tě asi zmátnul v mojí reakci dole. Myslel jsem usměrnovač, sorry. Abych to napravil, posílám schéma Indické Jawy s magnetem a usměrňovačem /značeno XI/
https://i.postimg.cc/L5w3j2RQ/schema-Jezdi-India.jpg
[Bart.] (24.8.2020 14:25:49)
Žádnej regulátor tam nebyl (vycházím z elektrického schématu a seznamu dílů pro tříokruhový alternátor, jakož i návodu k použití, které jsem kdysi stáhnul zde na jawamanii). Výkon magneta byl, podobně jako u fichtla, patrně spočítanej tak, aby akorát utáhlo spotřebiče, popř. se přebytkem dobíjela baterie. Žárovka hlavního světlometu byla 12 V/35W, ostaní spotřebiče byly na 6 V. Jaká tam byla zapalovací cívka, to netuším, ale dle toho seznamu dílů byla odlišná, než u klasiky. [Ota] (24.8.2020 12:59:10)
Mě by tedy zajímaly dvě věci: jak jsou zapojené u tohohle magneta cívky - jestli by vlastně nešla použít spínačka z 351/2 - pokud je to motor z roku 56, tak mi k tomu bošárna nesedí.

A za druhé - jak by se řešila regulace? Vibrujícím kontaktem odpojující akumulátorovou baterii?
[JZ] (24.8.2020 10:06:09)
ono hlavně pro to naše ježdění tam baterie vůbec být nemusí. Což bych pokládat za hlavní výhodu toho magneta, tak bych se speciální spínačkou netrápil. Švéd co vím jí taky nemá. [Bart.] (24.8.2020 9:07:23)
Celkem raritní motor. Blbý ovšem je, že k němu nemáš motorku. Ta totiž měla čtyřpolohovou spínačku - bošárnu, kdy 4. poloha byla jízda na akumulátor, což sloužilo ke snadnějšímu nastartování motoru, zejména v zimě. Netuším, zda lze takovou spínačku sehnat. Ještě tam byl usměrňovač, ten ale jistě půjde nahradit jakýmkoliv běžně dostupným usměrňovačem. [Ota] (24.8.2020 8:27:15)
Mašina pro farmáře a podobnou havěť, viz (pmr), s minimálními nároky na údržbu. Bylo to na přání zákazníka i v jiných mašinách. Princip stejný, jako měla Jawa 05. U nás se to prodávalo jako "zemědělské přebytky", je tu toho dost málo, viz (Bart). [OREL] (23.8.2020 22:03:04)
Dávali to Indové a taky to měly libeňáky 579. Je tam úprava bloku, vyfrézovaný větší prostor a ze strany kliky díry a na šroubech takový stojánky. Víko je taky vyfrézovaný na o malinko větší průměr. Čili je to do jiné moto nezáměnné. Tyhle magneta jsou celkem spolehlivá, dají se přes regulátor zapojit na baterii.
Tím chci říct, že máš docela zajímavý a vzácný motor. Ať už je to vývozní nebo přestavba. Pošli fotky :)
[Bart.] (23.8.2020 20:08:06)
Nebo hledej "MA 358 JAWA magnetový alternátor" [Petan69] (23.8.2020 20:02:34)
Magneto se kdysi dávalo do některých strojů pro vývoz do zemí, kde nebyla zaručena spolehlivá údržba akumulátoru. Více viz kniha JAWA 250, 350, 500 tady v technice. [pmr] (23.8.2020 19:44:34)
Kompletní statistiky SQL spojení: 1 (5), 0,062 s v1.0.6221, Made by HejtmaMa (c)2005-2008, last restart: 17.4.2024 19:42:28