Autor:
Nepřihlášený uživatel
Příspěvek:
0/2000
Panelka nedobíjí [Honzat1](21.6.2020 10:24:33)
Příspěvků: 44, poslední: 4.7.2020 23:47:4467863.Elektro
Všechny Vás zdravím. Prosím o pomoc. Po několika letech jsem dal dohromady 250 panelku sportku. Když jsem ji složil,nastartoval,tak nedobíjela. Provedl jsem kontrolu zapojení (mám rele v kaslíku s baterkou, PAL), zabrousil komutator a vyčistilvyčistil drážky - komutator ale i předtím vypadal dobře. Motorka chvíli dobíjela. Zkusil jsem znovu vyčistit komutator, zase to chviličku dobíjelo. Zkoušel jsem stator i rotor různě podle zde uvedených návodů proměřovat. Měřil jsem jen odpory vynutí bez zátěže - měřit dle Dočkal s 2220 V mi přišlo nebezpečné. Vše mi vyšlo OK. Na uhlíkách je cca od 0.2 do 0.4 V.
Znovu jsem vyčistil komutator, zase to chvilku dobíjelo. Nevím jestli to čištěni se zavadou nějak souvisí nebo jen náhodou něčím pohnu, protože jednou to nepomohlo. Relé před opravou fungovalo, stator a rotor je jiný funkčnost nevím.
Chyba určitě nebyla v seřízení relé. Motorka nejdřív začala dobíjet, pak seřídil relé. [Honzat1] (4.7.2020 23:47:44)
Podivej se na sve prispevky dole - tys to relatko za chodu take stisknul a pak ti udrzelo motor v chodu, takze bylo nabuzene.Ze nebyl v chodu 40 let a stisknuti na nekolik sekund nestaci - to je "latina".Chyba byla v serizeni rele.Jak ti ho serizoval? Na motoru za chodu? [El Fag] (4.7.2020 22:41:22)
Tak motorka již dobíjí. Opravář otestoval rotor a stator, dynamo stále nedávalo. Poté nabudil stator a motorka dobíjela. Nebudil ho stisknutím relé, ale za chodu motoru napřímo z baterky. Pak seřídil rele aby to dobíjelo správně. Problém prý byl v tom, že stator nebyl v chodu cca 40 let a možná ho někdo také provozoval s minus na kostře. Říkal, že buzení takového statoru stisknutím relé na několik sekund je nedostatečné a že budit se musí opatrně aby se něco nepřepálilo. Holt lettité zkušenosti s dynamy jsou k nezaplacení. [Honzat1] (3.7.2020 12:44:15)
OK. Na pátek jsem se objednal k autoelektrikáři na penzi, tak uvidím. Zkoušel jsem nabudit stator ještě nabíječkou, ale bez výsledku. Elektrické hodnoty relé změřit neumím. Slabá baterka na dobíjení vliv nemá. [Honzat1] (29.6.2020 18:09:48)
Honzat1: Nepoužívej refresh, jinak se ti budou stále opakovat poslední příspěvky! [Ota] (29.6.2020 9:01:40)
Doporučil bych použít alternátor z předválečné ČZ. Tam není relé, uhlíky či cokoliv, co se musí elektricky nastavovat. A nebo alternátor z číny, to je hodně podobné. Když ti super nabíječka z Lídlu rychle nabila baterku, tak je nabíječka suprvýkonná, nebo baterka v řiti (to spíš).
Jo a mechanické nastavení relé neznamená, že to bude chodit. Možná někomu, který se narodil na šťastné planetě, ano. Moc bych se na to nespoléhal.
[OREL] (28.6.2020 1:03:30)
Měřil jsem mechanicke parametry podle Dočkala, elektrické parametry neumím. Byly OK. Zkusil jsem druhé relé a je to stejné. [Honzat1] (26.6.2020 18:41:06)
Že by byly dva regulátory úplně stejně blbý, je dost nepravděpodobné. V prvé řadě si regulátor pořádně ukostři. Nejlépe natáhnout kostřící drát od motoru k regulátoru. Jeden konec drátu s očkem pod šroub upevňující dynamo a druhý konec drátu s očkem pod šroubek upevňující regulátor na motorku. Tím rozhodně nic nezkazíš. Pak bych pátral a měřil dál. [zahradník] (26.6.2020 15:36:44)
Měřil jsem mechanicke parametry podle Dočkala, elektrické parametry neumím. Byly OK. Zkusil jsem druhé relé a je to stejné. [Honzat1] (26.6.2020 14:36:15)
Měřil jsem mechanicke parametry podle Dočkala, elektrické parametry neumím. Byly OK. Zkusil jsem druhé relé a je to stejné. [Honzat1] (26.6.2020 5:47:03)
Problem bude nejspis v dvoucivkovem rele,rele regulatoru reguluje mensi napeti nez na ktere je nastaveno rele spinace, bud prihnout doraz kotvy spinace tak aby byla kotva blize k jadru, nebo jemne prihnout zaves pruziny spinace tak aby pruzina byla mene napnuta. [El Fag] (25.6.2020 22:18:20)
Měřil jsem mechanicke parametry podle Dočkala, elektrické parametry neumím. Byly OK. Zkusil jsem druhé relé a je to stejné. [Honzat1] (25.6.2020 21:18:49)
Měřil jsem mechanicke parametry podle Dočkala, elektrické parametry neumím. Byly OK. Zkusil jsem druhé relé a je to stejné. [Honzat1] (25.6.2020 18:16:14)
Je to divné, to rele bylo tak dva roky v provozu. Bylo koupené v roce 1991. Mám ještě jedno, tak ho nejdřív zkusím vymněnit. To druhé relé jsem kdysi dostal, tak nevím jestli je funkční. [Honzat1] (25.6.2020 16:23:00)
Tak v tom případě musíš relé seřídit. Musí se sepnout samočinně. Nejdřív přeměř mechanické seřízení regulátoru, které se mohlo čištěním kontaktů rozladit. Ovšem seřizováním mechanických vůlí se současně rozhodí i elektrické seřízení. Každopádně postupuj dle Dočkala nebo dílenské příručky, ovšem seřídit to správně pouze na motorce je spíš otázkou šťastné náhody... [Ota] (25.6.2020 9:41:39)
Zkusil jsem nastartovat motorku a ručně sepnout rele. Měřil jsem na baterce napeti, na volnoběh bylo 6.3, po přidání plynu stoupalo k 7.2. Nedával jsem na volnoběh plný plyn. Zkusil jsem odpojit baterku, motorka běžela dál, na volnoběh chcípla. Rele se po nastartování sepne samo jen vyjímečně, musím spínat ručně. Kontakty jsou vyčištěné, rele není zoxidované, uhlíky běhají volně. [Honzat1] (24.6.2020 15:25:45)
Nabíjel jsem nabíječkou z lidlu, nabití hlásila poměrně rychle a baterka má hodinu po nabití 6.45 V. [Honzat1] (23.6.2020 20:15:59)
Zkusim nabít baterku a očistit kotakty a uvidim. [Honzat1] (23.6.2020 15:20:32)
Honzat1: Všechno je možné. Ale pokud na tom digitálu za chodu motoru nesmyslně neskáčou čísílka, tak patrně ukazuje dobře. Jinak dost pomáhaj i odrušený fajfky či svíčky. Každopádně pokud ti po rozsvícení světel pokleslo napětí na baterce na 5 V, tak to znamená, že je vybitá. [Ota] (23.6.2020 12:59:57)
Je možné že mi čínametr ukazuje špatně? Protože světla na baterku svítí krásně. [Honzat1] (23.6.2020 8:43:11)
Jestli ta motorka 19 let stála, tak to nemusí dobíjet zejména proto, že dynamo ztratilo remanentní magnetismus a nenabudí se. Nejdříve jemným šmmirgpapítem nebo pilníčkem na kontakty lehce očisti kontakty relátka, umyj je benzínem (při odpojené baterce, ať ti to od jiskry nechytne pod rukama). Pak odpoj živý uhlík, zapoj baterku a ručně sepni kotvu relátka na cca. 5 s. Pak uhlík vrať zpět a vyzkoušej, zda to dobíjí. Každopádně předtím si nabij pořádně baterku na nabíječce. [Ota] (23.6.2020 8:27:19)
Skusím to dynamo teda tak jak píšeš. Při přidávání plynu ale se světla rozsvicovaly víc. [Honzat1] (23.6.2020 5:46:03)
Jestli si myslis ze dobijela, tak to jsi zrejme na omylu jestli tak soudis podle zhasnute kontrolky dobijeni.Stlacenimrele pustis napeti z baterky na vinuti rele a pokud netece do rotoru dostatecne velky zpetny proud tak rele neodskoci.O dobijeni lze hovorit pokud dynamo dava vic nez nejakych 6,5V.Ocividne mas bud vybitou nebo vadnou baterku.Baterka bez zatizeni musi mit minimalne 6,3V , zatizena baterka 5,07 -to je hluboke vybiti,okamzite nabit.Nejdriv vyzkousej samotne dynamo(postup mas dole) a pak muzes postupovat dal. [El Fag] (22.6.2020 22:40:09)
Omlouvám se, ale při obnově stránky se muj poslední příspěvek opakuje. [Honzat1] (22.6.2020 21:11:59)
Stačí nám to napsat jednou a třikrát, či čtyřikrát! Jestli ti to dobíjí, když stlačíš kotvu relátka ručně, tak odešlo relátko. Zkus jiné a bude chytřejší ;) [Uďa] (22.6.2020 21:00:44)
Na motorce bez zapnutí zapalování a světel jsem naměřil 6.18 V. Při zapnutí světel 5.07 V. Nastartoval jsem motorku a skusil jsem ručně stlačit relé a najednou motorka dobíjela. Na volnoběh jsem na uhlíkách naměřil 5.78 V. Prozatím jsem s měřením skončil. Myslíte, že je vadné relé? Když jsem motorku před 19 lety odstavil, tak fungovalo. [Honzat1] (22.6.2020 20:41:42)
Na motorce bez zapnutí zapalování a světel jsem naměřil 6.18 V. Při zapnutí světel 5.07 V. Nastartoval jsem motorku a skusil jsem ručně stlačit relé a najednou motorka dobíjela. Na volnoběh jsem na uhlíkách naměřil 5.78 V. Prozatím jsem s měřením skončil. Myslíte, že je vadné relé? Když jsem motorku před 19 lety odstavil, tak fungovalo. [Honzat1] (22.6.2020 19:54:21)
Na motorce bez zapnutí zapalování a světel jsem naměřil 6.18 V. Při zapnutí světel 5.07 V. Nastartoval jsem motorku a skusil jsem ručně stlačit relé a najednou motorka dobíjela. Na volnoběh jsem na uhlíkách naměřil 5.78 V. Prozatím jsem s měřením skončil. Myslíte, že je vadné relé? Když jsem motorku před 19 lety odstavil, tak fungovalo. [Honzat1] (22.6.2020 19:42:55)
Regulator mam už krabičkový. Kontakty jsem se snažil čistit velmi jemným brusným papírem. Rotor na pohled vypadá dobře. [Honzat1] (22.6.2020 19:37:41)
Regulator mam už krabičkový. Kontakty jsem se snažil čistit velmi jemným brusným papírem. Rotor na pohled vypadá dobře. [Honzat1] (22.6.2020 15:17:45)
V "řádech" jednotek ohmů... [Ota] (22.6.2020 14:33:03)
Odpor vinutí rotoru je poměrně malý, v řádek jednotek ohmů. Měl by být hlavně pokud možno konstatní u všech vinutí - měřeno mezi jednotlivými lamelami. Měřit by se mělo (tuším) vždy mezi sousedními lamelami, popř. mezi lamelami, které odpovídají vzdálenosti uhlíků od sebe - tedy tak, jak je dynamo konstruováno. Je dobré pouštět přes zkušební žárovkový obvod se žárovkou alespoň 21 W proud z baterky přes sousední lamely rotoru, žárovka by měla stále svítit stejný jasem. Pokud se mají používat jiné, než sousední lamely, jistě mě někdo opraví. Už je to dlouho, co jsem takto zkoušel rotor. [Ota] (22.6.2020 9:49:08)
Nevim, ale porad nejak slozite meris lamely apod , ale jeste jsem se nedozvedel kolik mas na baterce nebo primo na kladnem uhliku, to je jednoduche mereni a z toho bych vychazel dal. [Standa2] (22.6.2020 9:02:45)
Regulator mam už krabičkový. Kontakty jsem se snažil čistit velmi jemným brusným papírem. Rotor na pohled vypadá dobře. [Honzat1] (22.6.2020 8:31:06)
Regulator mam už krabičkový. Kontakty jsem se snažil čistit velmi jemným brusným papírem. Rotor na pohled vypadá dobře. [Honzat1] (22.6.2020 5:43:19)
Také bych si tipl na rotor už z toho důvodu, že jsem ho cca před 30 lety dostal od kohosi v original krabičce. Koupil si nový a starý vadný dal do krabičky. [Honzat1] (22.6.2020 5:40:17)
Vadny rotor je obvykle dobre poznat-orvane vinuti,zuhelnatela izolace,rozletovane vyvody na lamelach,zkrat lamel proti zelezu rotoru.Pokud tohle neni zretelne lze zkusit - od relatka odpojit D a M,kabel M spojit s kostrou,mezi kabel D a kostru pripojit nejakou 12V zarovku,nastartovat a zvysit otacky,zarovka se musi rozsvit.Pokud je na uhlikach do 0,4V, vypadato, ze se neuzavira obvod buzeni - mozna opalene kontakty regulatoru nebo regulator neni poradne ukostreny, mas na statoru regulacni odpor(civecku)?Jsou v poradku odpory v regulatoru?Pokud neni zapojeny regulacni odpor velmi rychle se opali kontakt regulatoru a bud se spece(dynamo prebiji) nebo nema kontakt a dynamo nenabudi. [El Fag] (21.6.2020 22:52:09)
Také bych si tipl na rotor už z toho důvodu, že jsem ho cca před 30 lety dostal od kohosi v original krabičce. Koupil si nový a starý vadný dal do krabičky. [Honzat1] (21.6.2020 21:13:16)
Uhlíky mám nové i když 40 let staré. Jaký by měl být odpor na komutátoru mezi lamelami? Jak je rotor zapojený, je to jedna cívka s vývody? Protože když měřím protilehlé lamely nenaměřím nic. Nějaké měření můžu udělat až zítra, dnes jsem celý den mimo domov. [Honzat1] (21.6.2020 21:10:16)
Tipuji to na vadný rotor. Stačí provést jednoduchou kontrolu rotoru dle: https://alescezeta.rajce.idnes.cz/Dilenska_prirucka_CZ_476_a_477_promereni_dynama/310151264 [Čezet-rider] (21.6.2020 20:52:03)
Uhlíky mám nové i když 40 let staré. Jaký by měl být odpor na komutátoru mezi lamelami? Jak je rotor zapojený, je to jedna cívka s vývody? Protože když měřím protilehlé lamely nenaměřím nic. Nějaké měření můžu udělat až zítra, dnes jsem celý den mimo domov. [Honzat1] (21.6.2020 20:02:36)
Na uhlikach 0,2 -0,4, to je snad malo, na uhliku by melo byt pres 6 v a kolik ma na baterce, prim6apnutych svetlech a strednich otackach myslim 7,2v. Tak mer a napis kde to meris a jak. [Standa2] (21.6.2020 17:35:12)
Těch chyb může být několik! Například mohl odejít rotor, nebo mohla odejít některá z cívek statoru, nebo jsou špatné uhlíky, nebo je špatné relátko.Takže nejprve bych prošel všechny kontakty na svorkovnici statoru dynama a kontakty na uhlících, taky zkontroluj, jestli jsou uhlíky volně ve vodítkách a jestli jsou dobře dotláčeny na komutátor. Taky se podívej, jestli má kostřený uhlík dobrý kontakt s hmotou statoru dynama. Po této kontrole nastartuj a proměř, kolik dává dynamo před relátkem. Nevím z hlavy kolik by mělo dávat dynamo bez regulace, ale on mě tu určitě někdo doplní. Pokud bude dynamo dávat málo, tak je to stator, nebo rotor relátka. Hlavní je aby nebyly třeba poškozené uhlíky, už jsem se setkal, že byly uhlíky naprasklé a už to nedobíjelo. Budeš si s tím muset pohrát ;) [Uďa] (21.6.2020 14:33:01)
Voltu jsem myslel samozřejmě 220. [Honzat1] (21.6.2020 14:23:44)
Kompletní statistiky SQL spojení: 1 (5), 0,047 s v1.0.6221, Made by HejtmaMa (c)2005-2008, last restart: 19.4.2024 14:36:30