Autor:
Nepřihlášený uživatel
Příspěvek:
0/2000
Bzučák pionýr 12V [Prohorovka](24.5.2020 21:14:34)
Příspěvků: 24, poslední: 29.5.2020 6:53:2167794.Informace
Mám pár dotazů, ohledně bzučáku na pionýra:

1) dá se nějak vyzkoušet připojením k baterce? Nemám možnost ho napojit na zdroj střídavého proudu a potřebuju jo vyzkoušet.

2) jak bzučák opravovat, co v něm může být špatně?

3) jaký je rozdíl mezi 6V a 12V bzučákem, co se dával na pionyry?

4) proč je 12V bzučák uchyceny na dvou listových pružinách za sebou? Mám obě dost prasklé, dá se to vařit nebo nahradit kusem železa? Proč tam jsou ty listové pružiny??? Jaký to má důvod?

Předem moc děkuji za rady...
Ahoj.
Odpovím ti na otázku č. 4. Planžety jsou tam z důvodu vibrací na rámu. Není to proto, že by to ovlivňovalo zvuk (i když u houkačky - klaxonu to ovlivnit částečně může, protože dochází ke kmitání membrány s ozvučnicí přerušovačem uvnitř systému), ale brzy by ti toto výstražné zařízení upadlo. Vibrace při jízdě totiž způsobují namáhání materiálu a ten praská. Nikdy se z tohoto důvodu nepoužívá např. 1 pásek. Vždy jich je tam víc. Pokud by si něco takového přesto viděl, jedná se vždy o nějakou kopii. Zkouškami by to nikdy neprošlo.
[Ruda] (29.5.2020 6:53:21)
Děkuji všem za rady. Podle vašeho návodu se mi podařilo rozebrat daný bzučák 12V , jen nevím jak vyndat ty cívky abych to nějak neponičil? Poradil by někdo?

Jinak jsem našel ještě jeden 6V bzučák, který má dobře uchycení, tak jsem ji taky rozebral. Rád bych oba nakombinoval tak, aby fungoval - tj telo z 6V, vnitřek s cívkou z 12V. Půjde to?
[Prohorovka] (27.5.2020 19:22:10)
JZ: Ano, bylo to tak. Magnetto je lineární ztroj střídavého napětí, je tedy jedno, jestli byl použitý 6V, nebo 12V bzučák. Bzučák pochopitelně mohl fungovat jen při vypnutých světlech. [Pajka] (26.5.2020 17:21:16)
Ota: pokud to Pajka píše správně, tak přidáním magnetu (2 pólů) do rotoru se o polovinu zvedla frekvence, takže membrána nastíhala kmitat: https://www.jawa-50.cz/clanek/elektroinstalace-zmeny-v-prubehu-vyroby.html

Takže se dodal usměrňovač, který snížil frekenci na polovinu.
[JZ] (25.5.2020 13:17:21)
K čemu je u bzučáku ta dioda? Má to snížit frekvenci (pojede to vlastně jen na půlvlnu sinusovky), aby membrána nekmitala příliš rychle? [Ota] (25.5.2020 13:06:20)
Ty nýtky jsou měkké, lehko šly odsekat starým nabroušeným šroubovákem. Pro smontování zpět se výborně hodí šroubky a matičky ze stavebnice Merkur:-) [Jad] (25.5.2020 13:05:35)
Nechci dělat reklamu, ale rychle googleni prineslo ovoce: http://www.mvdily.cz/drzak-klaksonu-dvousedadlovy-pionyr-sestava-pro-prinytovani-na-telo-klaksonu [JZ] (25.5.2020 13:01:24)
Opatrne odvrtat hlavicku a vyklepnout zbytek. [El Fag] (25.5.2020 12:48:43)
Jak to co nejšetrněji odnytkovat, kluci?

A kde přesně se ptát po těch planzetach? Nedal by mi někdo tip kde to sehnat?
[Prohorovka] (25.5.2020 12:38:25)
Teda nýtky bych nahradil sestavou šroubek s čočkovou nebo šestihrannou hlavou + matička + pružná podložka, když už bych to rozebíral. [JZ] (25.5.2020 12:18:30)
Vareni ani pajeni bych neriskoval,nejsem si jisty jestli by to prezila izolace civky uvnitr.Pokud je v 12V bzucaku opravdu dioda(nemel jsem ho nikdy rozebrany) tak se bude odpor v zavislosti na polarite velmi lisit a pri zkousce baterkou bude lupat jen pri jedne polarite.Zvonkove trafo podle JZ je dobra volba, nezkousel bych to nicim co da vic nez 3A(autobaterie).S rozsvicenymi svetly na fichtlu bzucak nefunguje protoze magneto oboji neutahne(pripojuje se k svetelne civce). [El Fag] (25.5.2020 12:10:25)
Mně to nepřijde tak složité na opravu. Hlavně nic nevařit! Nýtky běžně seženeš v železářství a pružné planžety se také sehnat dají. Aspoň po těch letech můžeš vyčistit ty nánosy bince a případné barvy, kterou na to třeba někdo natřel. [longr] (25.5.2020 12:02:21)
Díky, ještě mám dotaz na výměnu těch pět v uchycení. Výměna znamená obrousit asi 20 nýtů a celé to rozebrat. Není nějaký jednodušší řešení? Privarit na tělo bzučáku nějaký držák z pasoviny? [Prohorovka] (25.5.2020 11:04:43)
Aha, díky za poučení. Omlouvám se za nevědomost. [00] (25.5.2020 10:52:43)
Především bych se podíval, co je na tý houkačce za nápis.
Pak bych jí ohmicky proměřil - jestli je přerušená, určitě houkat nebude.
Na STK můžou buzerovat, že houkat musí, v reálu je ale úplně k hovnu, protože platí už čtvrt století povinnost svítit. A při světlech se dle návodu k obsluze používat vůbec nemá...
[Venca_n] (25.5.2020 10:38:58)
Jinak křemíková dioda v bzučáku není primárně pro usměrnění. Ale protože ten funguje na principu vtahování ferromagnetické kotvy do cívky, tak vtahuje v kladní i záporné půlvlně. Čili, pokud dioda není přerušená, nýbrž jen proražená, můžeš ji bez ostychu nahradit "externí", třeba do masky světlometu. [JZ] (25.5.2020 10:35:25)
Tohle je fakt bzučák na střídavý proud, nikoli klasický klakson.

Primárně bych zkontroloval, jestli není přepálený - nesmí mít vysoký odpor měřený běžným ohmmetrem. Pokud je funkční, připojením na 4.5 V baterii musí lupnout. Pokud ho budeš rychle za sebou připojovat a odpojovat, měl by v rytmu proudu lupat až chrčet.

Zdroj střídavého porudu je i cyklistické "dynamo", i když asi nedá dostatečný proud.

Za sebe bych zkusil zvonkový trafo 8V, ale je to čistě na Tvé riziko (BACHA NA PRIMÁRU JE SÍŤOVÉ NAPĚTÍ). 50 Hz je sice míň, než má za běžného provozu síť fichtla, ale na chrčení by to mělo stačit.

Ale pokud ten bzučák nebyl připojen na něco šíleného, tak bych závadu hledal spíš ve vodičových cestách k němu (uvolněný konektor, zlomený kabel, špinavý kontakt na řídítkách, špatné uzemění...). Zkontroluj, jestli když připojíš místo bzučáku žárovku z koncovky a za běžícího motoru zmáčkneš tlačítko, jestli se rozsvítí.

Jinak to pružinové uložení si myslím, že je vlastně především tlumič kmitů, aby se v tak vysoké míře nepřenášely na dané zařízení. Jednotlivé planžety se snad i dají koupit. Takže pokud potřebuješ projít technickou, tak nechat a během roku sehnat. Pokud potřebuješ nutně někam jet a zatím to neřešit, tak do kaslíku s sebou silný měděný drát a v případě prasknutí přidrátovat ke šroubu za přední mřížku.
[JZ] (25.5.2020 10:26:15)
Poradil by někdo, jak to opravit a jak bzučák vyzkoušet v domácích podmínkách, když nemám k dispozici pionýra? [Prohorovka] (25.5.2020 10:04:10)
Fotku zkusím dodat.

Na fichtla se dávaly 6V bzučáky do roku cca 71, tak musel být zapojen selenovy usměrňovač. Od 71 se montoval 12 V bzučák s vestavěnou kremikovym usměrněním.

Já mám 12V variantu, ale mám na ni prasklý ten uchycování pásek z listových per. Nevím, zda ty pera půjdou svařit takhle rovnou na bzučáku, aby jo to neodpalilo.... Rozebrat to přitom půjde blbě, protože narozdíl od starších provedení tenhle bzučák nemá jediný šroubek, místo toho jsou k sobě jeho díly nýtované...
[Prohorovka] (25.5.2020 9:24:56)
Hoď sem, prosím, fotku, ať víme, s čím zápasíš. [JZ] (25.5.2020 8:23:24)
Nemám s tím zkušenosti, ale pokud je bzučák dělaný na střídavý proud, tak po připojení na zdroj stejnosměrného napětí jen cvakne, jak se pohne membrána. Nevím, proč by se měl kombinovat bzučák s usměrňovačem - to by nedávalo smysl. Leda, že by byl použit klakson. [Ota] (25.5.2020 8:19:09)
1) však to připoj a uvidíš, i fichtl má usměrňovač kvuli klaksonu
2) většinou se do něj dostane voda a zoxidují kontakty jazýčku/nepřesná poloha jazýčku
3) jestli se dával na fekála 12v, tak už vubec nechápu, jak to mohlo troubit
4) bzučák bzučí-vibruje. Tedy pokud by byl uchycen napevno, ovlivní to bzučení-i když na pionýru to snad ani horší být nemůže :D
[00] (25.5.2020 0:01:14)
Velice se omlouvám za šup nahoru, ale je to velice urgentní... Děkuji moc a omlouvám se. [Prohorovka] (24.5.2020 21:15:42)
Kompletní statistiky SQL spojení: 1 (5), 0,062 s v1.0.6221, Made by HejtmaMa (c)2005-2008, last restart: 15.4.2024 9:42:27