Autor:
Nepřihlášený uživatel
Příspěvek:
0/2000
Příspěvků: 36, poslední: 1.10.2019 8:41:3367263.Informace
Ahoj, potřeboval bych poradit, kde seženu co nejkvalitněji poctivě zrepasované origo dynamo na Jawu 250 Pérák. Co jsem tak koukal po netu tak se dá sehnat např. na e-shopu motoveterandily nebo na Jawadynama a nejdražší od slováků z motorenu. Máte někdo nějaké zkušenosti s kvalitou od těchto výrobců? nebo jsou to předražené ,,rádoby zrepasované dynama" Děkuji. (ps: do Vape jít určitě nechci).
Spíš bych se přikláněl k tomu, měřit průraz s multimetrem zapnutým na pípák, nebo diodový test. Měřák potom dává na měřící hroty napětí cca 3V a měří, jestli proteče proud cca 1miliampér. když jo, tak pípá, nebo ukáže, že proud vede. Takže odpojit konce vinutí. Nesmí zůstat připojený ani drátový odpor (cívečka z odporového drátu). Pak na jeden konec vinutí jeden měřící hrot a na ocelový plášť dynama druhý hrot. Pípá? Dobře vyčistit stator a nechat vyschnout. Pípá i potom? Je možné, že je něco špatně. Pokud bys měřil způsobem, že na jeden konec odpojeného vinutí připojíš třeba + baterky, na - baterky dáš hrot měřáku a druhý hrot měřáku dáš na plášť dynama a měříš napětí, tak měřák ukáže hodnoty ikdyž protéká proud třeba jen 6mikroampér. Tímhle způsobem detekovat průraz statoru je, jako hledat mikroskopem osmičku šroubek v šuplíku. Uvidíš každý vlas. Digitální multimetry mívají vstupní odpor v řádech megaohmů a jsou tedy velice citlivé. [Zahradník] (1.10.2019 8:41:33)
Ota: jj, pisu ze jsem oba konce odpojil od kostry tj statoru, a ano, pak jsem meril napeti na kostre (a nameril) [Krizoň IV.] (30.9.2019 9:19:35)
Krizoň IV.: Co myslíš tím, že jsi nabudil dynamo? Jeden konec budícího vinutí statoru je běžně ukostřený. To jsi jako zapojil baterku přímo na oba dráty budícího vinutí a měřil, zda nenajdeš napětí i na kostře? Netuším, jestli se tam něco nemůže naindukovat, i když u stejnosměrnýho proudu asi ne. Podle mě stačí změřit odpor budícího vinutí, popř. zjistit, zda po zapojení proudu všech 6 pólovách nástavců zhruba stejně magnetuje. [Ota] (30.9.2019 8:53:36)
Zahradnik: Normalne, odpojil oba konce civky statoru od kostry, multimetrem zmeril zda maji kontakt na kostru. Pokud ne, tak jsem nabudil dynamo 6V a multimetrem meril zda tech 6V nenajdu i na kostre. V jednom pripade se mi to stalo, u dynama co se jinak tvarilo ze "OK, neni proslehnuty" [Krizoň IV.] (29.9.2019 21:03:37)
Krizoň: Jaks to měřil? Jestli se ti zdá, že polovina dynam, co ti prošla rukama, byly šlehlé na kostru, je možné, že jsi nesprávně vyhodnotil, co jsi naměřil. Mně se ještě nepoštěstilo potkat dynamo, které by bylo skutečně probité na kostru. [Zahradník] (27.9.2019 9:30:50)
dá se říct, že mi za posledních pár let prošlo rukama tak 100 dynam nejrůznějšího stavu a nejčastější úkaz obecně je rozletovaný 45W rotor, pak střižené plechy, pak dlouho nic a pak vše ostatní. [maspe] (26.9.2019 22:02:02)
Ja jsem videl poskozene statory i rotory především zásahy majitelu, vinuti orvana pohozenim mezi bordel, vlivem "naladeni relátka" vypalene rotory, nevhodnými uhliky poskozene komutatory, prohnutym celem statoru posunute uhliky, rotor paceny z kuzele kliky sroubovaky atd - to ovšem za problém vyroby povazovat nelze..... [El Fag] (26.9.2019 21:18:14)
Davy_: Ono to neni o tom co mam a nemam v dilne, ja zadnou motorku s dynamem nedrzim, z toho co jezdim mam vsude VAPE.
Jde o to ze dynama co jsem sundal z motorek ktery jsem koupil byly z pulky proslehly na kostru, a nektery motorky jsem kupoval jako "pojizdny, fungujou, dobiji" Nektery statory hazely zkrat okamzite, nekde se to projevilo az pri nabuzeni na 6V
To ze ma dynamo mirne proslehlej stator evidentne neni stopka, nejak to dobiji, jak moc, to je otazka, merit realny vykon takovyho dobityho dynama jsem nikdy nezkousel (a ani to neplanuju). Myslim ze spousta majitelu motorek s dynamem by se celkem divila kdyby si promerila stator.

Divam se na to tak ze pokud ma nejakej dil takhle velkou umrtnost (a to i kdyz to merim na relativne malem vzorku) neco je s nim spatne, a proste se nebudu chtit spokojit s konstatovanim "funguje"
[Krizoň IV.] (26.9.2019 14:02:14)
Já teda nevím, ale zatím motorky, kde dynama byly, vždycky šlo rozchodit. Pokud to nedobíjelo, bylo to vadným reglerem. Vape dávám kvůli vyšší wattáži, 12V žárovkám a možnosti jezdit bez baterky. Přijdu, šlápnu, jedu a neřeším, jestli je dobito, nebo ne.
Dokonce na OHC bylo dynamo doprzněné, dráty utrhané, cívka špinavá. Stačilo naletovat nové vývody z cívky, nahodit AEV regulátor a IMF zapalko a po mírném DoDo IMFka to šlape spolehlivě.
Záleží na vkusu. Pro mě při tom nájezdu bylo levnější a výhodnější použít tohle, jinak bych šel taky do Vape a dynamo schoval do šuplete.
[longr] (25.9.2019 13:00:31)
Krizon> Tak mas asi vlhko v dilne. Vycistit, ususit, nalakovat, vypalit a mas vystarano. Previnutim tomu zivotnost nezvysis. Akorat budes mit prazdnejsi penezenku a dobrej pocit. A dynamo rozhodne neni dil co "odchazi jak na bezicim pase", co se Jaw tejce. Pokud se tak deje, tak je to spis vizitka majitele. [Davy_] (24.9.2019 12:54:10)
Davy_: Tak to uz je asi na kazdym jak si nastavi tu hranici co nechat a co resit. Na dynamo se koukam tak ze jich mam plnou krabici, pulka z nich je vice ci mene proslehla na kostru. Vyndany z motorek co jezdily a "dobijely"
Kdyz jsem kdysi hledal stator co neprobiji na 356ku tak jsem se nestihal divit. Jsou dily kde se spokojim s fyzickou prohlidkou a povrchovkou, ale u dynama mi tohle proste nestaci, to je pro me proste notoricky poruchovej dil co odchazi jak na bezicim pase.
Kdyz uz bych se s tim delal, tak chci aby to fakt vydrzelo dalsich 80 let, a ne ze za tricet let bude nekdo resit proc to nedobiji, a vzhledem k tomu ze v ty dobe peracky dynamo resp civky nesezene ani nahodou, bude to stejne muset nechat previnout.
[Krizo�� IV.] (24.9.2019 12:11:59)
Shodou okolnosti jsem se asi mesic drbal se statorem Honda, rok 78. Vymenil jsem vyvodni draty a vubec co slo, ale pokazdy kdyz jsem to slozil to hazelo kratas mezi jednotlivymi civkami. Na ponku to vzdycky proslo.

Nejdyl mi asi trvalo presvedcit sam sebe, ze dil od Hondy muze bejt uz vadnej, nastesti nahradni - jety ale pouzitelny - jsou jen otazkou penez.
[70CB750] (24.9.2019 11:52:08)
Banjokid: hezky clanek, diky. Absolovoval jsem SPSE a v dilnach jsme taky previnovali, rucne zadna prdel a na previnovacce na kliku taky ne. [70CB750] (24.9.2019 11:44:40)
Krizon> To je nesmysl. To bys moch tu motorku rovnou postavit znova, protoze buh vi jaky tenkrat pouzili materialy. To ma vyznam u magnet, nebo u zapalovacich civek. U dynama pokud by slo o neco nesehnatelnyho, tak budiz, ale u Peraka to nema vyznam. Kontrola mech. stavu, promereni a pouzit, nebo koupit jiny. Klicovy soucasti ty zdrojovy soustavy jsou komutator + uhliky a regler, ne vinuti. [Davy_] (24.9.2019 11:44:29)
Davy_: Protoze proste neverim tomu ze peracky dynamo po 60 letech bude v nejakem spolehlivem stavu. Vymenit civky za jiny, ktery sice jeste nejsou proslehly, ale porad jsou obaleny 60 let starou latkou pro me neni reseni, ale akorat dalsi provizorium.
Jasne ze je to financne naprosty nesmysl, ve srovnani s cenou VAPE, ale u peraka si s touhle myslenkou z nekolika duvodu pohravam.
[Krizoň IV.] (24.9.2019 11:00:27)
Krizoni, proc chces previnovat dynamo? Na to se nesaha, pokud tam neni meritelny poskozeni. Dyk je tam par voltu. [Davy_] (24.9.2019 10:56:03)
Pěkný článek viz odkaz, se kterým nelze jinak než souhlasit. Kvalita dynam, zvláště pak jejich vinutí byla v 50 letech ještě technologicky dost bída. Zapalování tak bylo slabým místem motorek už kdy vyjely z fabriky. Domnívat se, že to bude fungovat ještě teď v původním stavu je celkem hazard.
Takže ano, převinout vždy. A nebo dát vape a staré dynamo si vystavit na poličce :). V jiných případech jsem příznivec originality, tak v péráku to přesně tak mám a doporučuji každému, kdo chce jezdit :)
[R.] (24.9.2019 10:53:44)
Banjokid: Jo, to jsou zapalovaci civky, tam je problem navinout sekundar (spousta zavitu jemnyho dratu)
Jak bylo nize zmineno, pokud pan Zahradnicek dela civky na stadiona a CZ150c tak to bude umet.

Ono v tom clanku jde spis o to v jakem stavu po 60 a vice letech ta izolace je.
[Krizoň IV.] (24.9.2019 10:05:07)
For Banjokid
Cívky, které jsou v článku zobrazeny, p. Zahradníček převinuje. Na jejich izolaci používá nějakou novou technologii (název si již nepamatuji), která je mnohonásobně kvalitnější než původní "papír a lak"... ;o)
[Marconi] (24.9.2019 9:44:47)
Už to tu jistě bylo, ale je to hezký popis :-) https://www.motorkari.cz/clanky/jak-na-to/previjeni-civek-41002.html [Banjokid] (24.9.2019 9:15:27)
Marconi: Sorry, ale nesouhlasim. Ano, dynamo je jakztakz funkcni, ale bez previnuti neni spolehlive ve stavu noveho. Nemas sanci zjistit v jakem stavu jsou po 60 letech stavy izolace, zda je tesne pred tim zacit probijet nebo ne. O historii toho dynama nevis vubec nic, netusis zda stalo tech 60 let v polici nebo na motorce ve vlhke garazi.
Co s kvality dilu zapalovani tyce, s tim zkusenosti nemam, a nebudu to zpochybnovat, je mozne ze dodava slusne kondiky a kladivka. To ze uhliky co se dneska koupi jsou shit, bud moc tvrde ktere vyzerou komutator nebo moc mekke ktere se ubrousi a zasvini rotor prachem vim, pokud si nechal vyrobit na zakazku spravnou tvrdost, prima.
Ale bez toho aby udelal tu nejdrazsi a nejkomplikovanejsi cast je to pro me proste jenom prelesteni dynama, neni to kompletni repas. Urcite to spouste lidi staci, o tom zda se to vyplati se vazne bavit nechci, to si kazdy musi rozmyslet a spocitat sam.
[Krizoň IV.] (24.9.2019 8:52:28)
Pan Poperník mě rotor taky převíjel... [Vesnican] (24.9.2019 7:33:28)
For krizon
nevím, jak to mají opravdoví veteránisti, ale moc nerozumím tomu, proč by se vyrábělo něco, co je funkční. tvoje tvrzení, že se jedná pouze o naleštění dynama je mimo mísu, protože u starých dynam je důležité, aby bylo funkční a dobíjelo. Pokud by někdo trval na převinutí celého dynama, tak se domnívám, že by to pan Zahradníček zvládl a je na to i technicky vybavený, ale vzhledem k tomu, že má tolik zakázek a potrpí si na dodržení příznivých termínů, tak asi nejprve raději pokryje poptávku obyčejných lidí za příznivou cenu. Je to však tak, jak píše Monty, otázka výsledné ceny.
Nechci tady dělat "firemního advokáta" a možná by se k tomu p. Zahradníček vyjádřil erudovaněji, ale opravdu se nejedná jenom o naleštění. Jenom dodávka osvědčených kvalitních dílů je v dnešní době bezva bonus. Opravdu by mne nebavilo na některé věci přicházet formou pokus/omyl. Například kondenzátory tam má několik na ukázku, aby bylo vidět, jak někteří výrobci šidí kvalitu. Nebo další příklad jsou uhlíky. Mnoho lidí si myslí, že je vymění a jezdí vesele dál. Bohužel jsem viděl, že náhrada, co se prodává, je nedostatečně zpracována, a ta pružinky vyskakují a mohou poškodit celé zapalování. P. Zahradíček nechal uhlíky vč. pružinek vyrobit zakázkově tak, že jsou kvalitnější než původní, protože při dnešních možnostech bylo možné vyrobit pružinku tak, aby po celou dobu vyvíjela na uhlík stejný tlak, takže nedochází k jejich nadměrnému opotřebení v první fázi užívání.
Takových drobností je jistě víc a nemá cenu se o nich rozepisovat, protože každý soudný člověk si udělá obrázek sám.
[Marconi] (23.9.2019 22:44:57)
jo, třeba Radek Putna z Trboušan to umí. [monty] (23.9.2019 21:44:34)
Monty: O tom ja nepochybuju, ze ta cena bude takova nejaka, skutecne kvalitni repas dynama bude drazsi nez VAPE. Ale zajimalo by me zda to nekdo vubec nabizi, pro skutecny veternanisty, ne pro ty co si nechaji za trojku nalestit stary dynamo a rikaji si jak maji super puvodni stav. [Krizoň IV.] (23.9.2019 20:30:35)
Križon- pokud převine celý dynamo, tak za ty love bude tak možná matroš.
Todle dělat kusově ručně při dnešní ceně mědi a ceně práce, tak bude stát dynamo odhadem 8000,- + DPH.
A to nemluvím o jednocívkovým origo regulátoru,ten mechanickej nevyrobí nikdo na světě,ani čínani.
[monty] (23.9.2019 20:09:14)
Jinými slovy, pokud je na motorce funkční dynamo, nemá smysl ho dávat takto repasovat. [Jad] (23.9.2019 18:11:54)
Jirka: Ja si to taky myslim, proto by me zajimalo zda nekdo dela skutecny kompletni repas, vcetne komplet previnuti statoru a rotoru s novou izolaci, a za jake penize. [Krizoň IV.] (23.9.2019 17:39:01)
Zrovna rotor je na rozdíl od statoru dost mechanicky namáhaný. Proměření odhalí již vzniklou poruchu, ne to, co je načnutý, přece. Tomu se nedá říkat, ze to je ve stavu novýho dílu. [Jirka] (23.9.2019 17:22:49)
For Krizoň. Co vím, tak rotor nepřevinuje, ale pouze proměří a vyčistí. Na statoru vymění komplet relátko vč. převinutí (bakelitové součásti nechává původní, ale do budoucna je bude umět i vyrobit nové)+ vymění komplet přední lištu (kladívka, kondenzátor..) ale např. světelné/dobíjecí cívky na 150/352 nebo Stadiona převinuje včetně kvalitní izolace. [Marconi] (23.9.2019 11:54:48)
Celkem by me zajimalo zda (za ty penize) skutecne komplet cele dynamo, rotor i stator, previne novym dratem s novou izolaci, nebo pouze civky promeri a rekne "tahle je jeste OK"
Vedel by to nekdo s jistotou ?
[Krizoň IV.] (23.9.2019 10:57:39)
Pana Zahradníčka z www.jawadynama.cz mohu také jen doporučit. Poctivá precizní práce za použití kvalitních materiálů. Taky je obrovská výhoda, že pokud do jde, tak použije díl původní. Několikrát jsem u něj byl přímo v dílně a byl to super zážitek vč. ukázek, jak jednotliví výrobci šidí kvalitu např. kondenzátorů. Repasoval mi dynama na první kývačky (1955-1956). [Marconi] (23.9.2019 10:11:28)
Jak píší níže, pan Zahradníček rozhodně umí. Taky jsem k němu dával dynamo https://marlboro350.rajce.idnes.cz/Dynamo/ po telefonu fajn chlap a super domluva [Marlboro] (23.9.2019 6:40:46)
Zkus třeba Vaška Kordu http://www.jawacz-dily.cz/ , nechává někde repasovat stará a máš to pak výměnou za staré se slevou nebo repasované za plnou cenu. Taky vše moc pěkně uděláno. A na péráka přímo mi repasoval dynamo pán bohužel už nevzpomenu na jméno snad někdo doplní bylo to někde za Lomnicí nad Popelkou. [Johny] (22.9.2019 13:11:24)
Přidávám se k Milan(OHC), pan Zahradníček palec nahoru. [Maarek] (21.9.2019 20:37:07)
Pan Zahradníček z Petrova https://www.jawadynama.cz/ dělá pěknou práci. To, co jsem měl možnost vidět, tak bylo profi a hlavně to spolehlivě fungovalo. [Milan(OHC)] (21.9.2019 19:30:49)
Kompletní statistiky SQL spojení: 1 (5), 0,062 s v1.0.6221, Made by HejtmaMa (c)2005-2008, last restart: 17.4.2024 19:42:28