Jawa Minor I

Jawa Minor I první prototyp V roce 1937, kdy byl představen Robot, se mohl automobilista obdivovat ještě dalšímu motorovému vozidlu Jawa – automobilu Jawa Minor I. Poprvé byl vystaven v listopadu. Jednalo se o vlastní konstrukci, jejíž vývoj probíhal od roku 1935 dvěma směry. První představovalo řešení Zdeňka Piláta a Vojtěcha Pokorného. Na automobilu byla pozoruhodná i na evropské poměry nevídaná koncepce - celý agregát byl před přední nápravou. Řešení umožňovalo využít prostor mezi nápravami, při velmi malých vnějších rozměrech dosáhnout vynikajících parametrů obestavěného prostoru, tak jak to o čtvrt století později dokázal na koncepčně stejně řešeném voze Mini Morris jeho duchovní otec Alec Issigonis.

Pro výrobu byla však zvolena ortodoxní verze Dipl. Ing. Rudolfa Vykoukala. Malé auto s centrálním rámem a dvěmi dělenými nápravami, jehož dvoutaktní dvouválcový motor s vratným vyplachovacím systémem Schnürle o objemu 615 cm3 (ø70x80) poháněl přední kola. Měl výkon 14,3 kW (19,5 PS) při 3 500 ot. za min. Automobil dosáhl nejvyšší rychlosti 95 km/h, průměrná spotřeba nepřekračovala 7 litrů na 100 km. Motor byl uložený na silentblocích, byl vybaven karburátorem Solex a startérem firmy Bosch. Převodovka s diferenciálem měla tři převody, sucho spojku s jedním diskem. Centrální rám byl čtverhranného průřezu z ocelového plechu, vpředu pro upevnění agregátu rozvětvený. Přední poloosy tvořily trojúhelníková ramena nahoře odpružená příčně uloženými listovými péry. Kola měla pneumatiky o rozměru 4,75 – 16.

Jawa Minor I kabriolet Rozměry vozu byly: (karosérie Roadster) 1 – 3 000 mm, b – 1 350 mm, h – 1 360 mm. Hmotnost dosahovala 600 kg. Jako u předcházejícího vozu Jawa byla karosérie stavěna v Solnici a kompletována v Brodce nad Sázavou. Kromě základního provedení byl dodáván také kabriolet s plátěnou střechou a okny na kliku. Roadster byl dvoumístný s jednoduchou shrnovací střechou a snímatelnými okny, limuzíny mohly být dodávány v několika poměrně podobných variantách. V roce 1938 dostaly vozy Jawa také vojenskou karosérii. Tyto vozy byly také zakoupeny policií.

Jawa Minor na výstavě v NTM Praze 1999 k 70. letům Jawy Výroba civilních automobilů dosáhla počtu čtyř kusů denně, po dobu výroby vojenských vozidel se produkce zvýšila na šest až sedm denně. Celkem bylo vyrobeno 2 700 aut. Montovala se ještě jeden rok po válce (1946). V roce premiéry stály vozy v levném základním provedení 16 000 korun. O jeden rok později to již bylo 16 950 korun. Malá Jawa Minor I byla pěkná a nalezla dobrý odbyt. Zákazníci oceňovali její spolehlivost, ta tkví v důsledné přípravě a prověrce prototypu, který absolvoval před náběhem výroby 70 000 km.

Jawa Minor ve sportovním provedení Minory se osvědčily i na sportovním poli, ač Evropa měla na sklonku 30. let jiné starosti. V závodě "Malou dohodou" dosáhl v konkurenci 107 startujících skvělého třetího místa. Nejvýznamnějšího úspěchu dosáhla Jawa Minor na Rallye Monte Carlo v roce 1939.

Tím skončila předválečná éra automobilů Jawa. Za několik týdnů po tomto úspěchu bylo Československo okupováno.